Het Flageyplein met het Flageygebouw, gezien vanaf de Elsensesteenweg

| Het ontwerp en de inrichting van wegen, trottoirs, voetgangersoversteekplaatsen, fietspaden en kruispunten hebben een directe impact op de verkeersveiligheid", zeg Ecolo-burgemeester Christos Doulkeridis

Elsene stelt als eerste een verkeersveiligheidsplan voor

© Belga
19/04/2024

Elsene heeft donderdag als eerste Brusselse gemeente een gloednieuw verkeersveiligheidsplan voorgesteld. Door verkeersstromen beter te coördineren, te werken aan de verkeersinfrastructuur, snelheidscontroles te intensiveren en een sensibiliseringscampagne te lanceren wil de gemeente de verkeersveiligheid op haar grondgebied drastisch verhogen.

Het verkeersveiligheidsplan van Elsene is het eerste van zijn soort in een resem van verkeersveiligheidsplannen die kaderen binnen het Gewestelijk actieplan voor verkeersveiligheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Andere Brusselse gemeenten volgen nog, meldt mobiliteitsorganisatie Brussel Mobiliteit.

Om de verkeersveiligheid te verhogen worden infrastructuurwerken uitgevoerd om voetpaden zichtbaarder te maken en schoolomgevingen te beveiligen. Daarbij wordt ook de mogelijkheid bestudeerd om schoolstraten te ontwikkelen, iets wat tot nu nog niet gebeurd is.

De gemeente wil voorts intensiever controleren op snelheidsovertredingen en de kennis van de verkeersregels bij de Elsense burger verhogen. Tot slot wil het gemeentebestuur een debat op gang brengen om mensen te ontmoedigen grotere voertuigen aan te kopen, een stijgende trend. Alles samen omvat het actieplan zo'n 24 maatregelen.

Auto dominant

Elsene neemt zo de leiding in het verhogen van de verkeersveiligheid in Brussel. Dat is geen overbodige luxe, want hoewel het aantal verkeersdoden in Brussel in het jaar 2023 nog nooit zo laag lag (5 voor 2023, nvdr), blijft Brussel een gevaarlijke stad om te fietsen of te wandelen. Auto's domineren de stad, ook vandaag nog.

De gemeente Elsene hoopt met het nieuwe verkeersveiligheidsplan niet enkel de verkeersveiligheid op haar grondgebied drastisch te verhogen, maar wil daarnaast ook een debat op gang brengen over een meer gelijkwaardig grondgebied op het vlak van mobiliteit en vervoer.

"We moeten nadenken over een stad voor iedereen. Het ontwerp en de inrichting van wegen, trottoirs, voetgangersoversteekplaatsen, fietspaden en kruispunten hebben een directe impact op de verkeersveiligheid", concludeert Ecolo-burgemeester Christos Doulkeridis (Ecolo).

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni