Google Maps

| Enkel buurtbewoners zullen vanaf 15 juni op de Rode-Kruissquare mogen rijden.

Gewijzigde verkeerssituatie op de Rode-Kruissquare te vroeg aangekondigd

TP
© BRUZZ
14/05/2024

Vanaf 15 juni is woon-werkverkeer verboden op de Rode-Kruissquare. Dat plein verbindt de Géo Bernierlaan en de Munsterstraat met elkaar. La Capitale meldt dat buurtbewoners niet alleen ontevreden zijn met de maatregel, maar ook met het gebrek aan communicatie. Schepen van Mobiliteit, Yves Rouyet (Ecolo), heeft daar een verklaring voor. “De signalisatieborden zijn te snel geplaatst.”

Via signalisatieborden die op verschillende kruispunten geplaatst zijn, ontdekten buurtbewoners de gewijzigde verkeerssituatie die midden juni ingaat. Volgens La Capitale waren de bewoners verontwaardigd dat er op voorhand geen aankondiging gedaan werd op de website van de gemeente en is het bord daarom moeilijk te begrijpen.

Volgens schepen Yves Rouyet (Ecolo) zijn de signalisatieborden te snel geplaatst door Brussel Mobiliteit. “De borden zullen afgedekt worden en we gaan de tijd nemen om de buurtbewoners te informeren en met hen te overleggen.”

Uitgezonderd plaatselijk verkeer

De maatregel wordt ingevoerd om het verkeer te filteren tussen de abdij en de vijvers, laat Rouyet weten. "Pendelaars die de Generaal Jacqueslaan en Louizalaan willen vermijden, rijden nu via de Géo Bernierlaan en de Munsterstraat. Dat is een route die Waze aangeeft. Dagelijks passeren daar ongeveer 8.000 auto’s, wat onaanvaardbaar is”, verklaart hij.

“Omwonenden hebben ons gevraagd een oplossing te vinden", zegt Rouyet. "We hebben verschillende vergaderingen gehouden met vertegenwoordigers van het buurtcomité en er is ook een communicatieplan voorzien.”

Alle buurtbewoners en bedrijven zullen ook toestemming kunnen vragen om erdoor te mogen rijden, voegt Rouyet nog toe. "Maar pendelaars moeten op de hoofdwegen blijven.”

"Pendelaars moeten op de hoofdwegen blijven”

Yves Rouyet

schepen van Mobiliteit (Ecolo)

“Door deze maatregel worden pendelaars aangemoedigd om de hoofdwegen te gebruiken. De reistijd blijft dan ongeveer dezelfde. Daarmee hopen we de levenskwaliteit van de bewoners van de Geo Bernierlaan en Munsterstraat te verbeteren”, legt Rouyet nog uit. De omwonenden zullen volgens hem op deze manier minder last ervaren van geluidshinder en vervuiling.

“Verder maakt deze maatregel de straten ook veiliger en zullen de bussen van lijn 71 aan een hogere gemiddelde snelheid kunnen rijden op de Renbaanlaan”, aldus de schepen van Mobiliteit.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni