Brussel wacht nog met aangepaste wetgeving voor oldtimers

SVA
© BRUZZ
29/09/2017

6.000 oldtimers gaan dagelijks de weg op, ook al is het verboden oldtimers voor woon-werkverkeer te gebruiken. Vlaanderen wil de huidige regelgeving aanpassen om dat soort misbruik te vermijden, maar Brussel houdt voorlopig nog de federale regels aan. "Zodra we bevoegd zijn, beginnen we er aan", zegt bevoegd minister Vanhengel (Open VLD).

De voorbije vijf jaar werden er in België bijna 70.000 nieuwe voertuigen ouder dan 25 jaar ingeschreven. In vergelijking met 2012 was er in 2016 dus een stijging met 36 procent. Voor de voertuigen tussen 25 en 30 jaar oud gaat het in die periode zelfs om een stijging van ruim 71 procent. In die laatste categorie gaat het vaak om voertuigen uit de vroege jaren '90 die eigenlijk nog in goede staat zijn en dagelijks gebruikt worden.

Volgens de Belgische Federatie van Oude Voertuigen (BFOV) zou het slechts in 120.000 gevallen het om "echte" oldtimers gaan. Vijf procent van die auto's gebruikt volgens het BFOV het statuut van oldtimer voor de fiscale voordelen.

Stuk goedkoper om auto als oldtimer in te schrijven
Officieel is het gebruik van oldtimers voor woon-werkverkeer en in een professionele context verboden. Voor de eigenaars van de 6.000 voertuigen waarvan het BFOV gewag maakt, is het een stuk goedkoper hun auto als oldtimer in te schrijven. Bovendien moet een oldtimer zich na een eenmalige keuring om een O-nummerplaat te krijgen, nooit meer melden bij de keuring.

Met de aankondiging van de lage-emissiezone in Brussel lijkt vooral dat laatste argument een goede reden om de regelgeving aan te passen. Oldtimers vanaf 30 jaar zouden namelijk een vrijstelling krijgen. Wanneer die wel gebruikt worden voor woon-werkverkeer, maar niet meer naar de keuring moeten, kan dat vervuiling meebrengen door een uitstoot die niet aan de huidige normen voldoet.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt momenteel aan een nieuwe regeling om dergelijk misbruik tegen te gaan. Het Brusselse Gewest kan echter nu nog niet ingrijpen, laat het kabinet van Guy Vanhengel, minister van Financiën en Begroting, weten aan onze redactie.

Pas op 1 januari 2019 voorziet het Gewest de overname van de verkeersbelasting, waar de inschrijving van voertuigen onder valt. "Dat staat op de agenda van de ministerraad van volgende week; als we dit jaar deze beslissing betekenen aan de federale dienst, kunnen we zelf innen (en controleren) vanaf 2019."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni