Maalbeek-kunstenaar Benoît van Innis overleden na slepende ziekte

JB
© BRUZZ
25/02/2024

Kunstenaar Benoît van Innis is op 63-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een slepende ziekte. Dat deelt zijn dochter Alice van Innis via sociale media. Bij het grote publiek was de tekenaar en beeldend kunstenaar misschien het meest bekend van zijn werk in metrostation Maalbeek en voor magazines zoals The New Yorker.

Van Innis verhuisde midden jaren negentig van Brugge naar Brussel. Op dat moment hadden zijn tekeningen en cartoons de pagina's van onder andere De Morgen, De Standaard, Knack en Vrij Nederland al gehaald. Later volgden tekeningen in Paris Match en covers voor het gerenomeerde blad The New Yorker. Daarmee had Van Innis een Belgische primeur beet. In totaal verschenen zijn tekeningen 35 keer in het Amerikaans tijdschrift.

Maalbeek

Brussel is een rode draad door het leven van Van Innis. De geboren West-Vlaming werkte aan zijn absurdistische en humoristische tekeningen met herkenbare figuren in zijn atelier of thuisadres in Schaarbeek, Molenbeek, Anderlecht en later ook Brussel-stad, maar werd in de loop der jaren steeds nadrukkelijker vereenzelvigd met het metrostation Maalbeek.

In de late jaren negentig ging Van Innis meer en meer focussen op schilderkunsten. Olijfbomen - klaar voor de pluk - en ladders waren terugkerende motieven in het karakteristieke lijnen- en vormenspel. In Maalbeek mocht hij in 1999 een wand versieren met beschilderde mozaïektegels, waarop anonieme portretkoppen prijkten.

Na de aanslagen keerde hij terug naar het metrostation om er het memoriaal te realiseren. Opnieuw vormde de olijfboom de hoeksteen van zijn werk. De, ondertussen typische, in zwarte verf aangebrachte typografie 'Maalbeek / Maelbeek' op de witte wandtegels in het station is ook van zijn hand.

p5_benoit.jpg

Benoît: kunst en architectuur van station Maalbeek vormen een geheel

Quarantainetekeningen

In de herfst van zijn leven stortte Van Innis zich tijdens de eerste coronalockdown op quarantainetekeningen. 'Benoît' maakte dagelijks tekeningen die gretig gedeeld werden op sociale media en waarvan uitgeverij Plaizier later een selectie op postkaartformaat uitbracht.

Naar aanleiding van die reeks had BRUZZ in 2020 een gesprek met Benoît van Innis.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws , Benoît Van Innis , The New Yorker

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni