Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel

| Lage Emissiezone in Brussel.

Ombudsdienst start onderzoek naar lage-emissiezone

SD
© BRUZZ
17/02/2024

De Brusselse ombudsdienst start een onderzoek naar de lage-emissiezone in de stad. Doel is nagaan of de uitvoering ervan inclusief genoeg is. De klachtendienst voor de Brusselse overheidsdiensten ontving in 2023 een honderdtal berichten over de kwestie.

De ombudsdienst werd in september 2022 in het leven geroepen om klachten van burgers over Brusselse overheidsdiensten te behandelen. In het eerste volledige jaar van de ombudsdienst blijkt een groot aantal klachten over de LEZ te gaan.

Deze klachten gingen vooral over moeilijkheden bij het verkrijgen van een afbetalingsplan dat aangepast is aan de individuele situatie van mensen of moeilijkheden bij het inroepen van bijzondere omstandigheden wanneer een boete wordt betwist, aldus de ombudsdienst.

Eerste onderzoek

Daarop besliste ombuds.brussels om een onderzoek uit te voeren om na te gaan of er structurele problemen bestaan bij de uitvoering van de lage-emissiezone bij de betrokken diensten Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit en Brussel Fiscaliteit. Het is meteen het eerste onderzoek dat de ombudsdienst uitvoert sinds de oprichting van de dienst.

De ombudsdienst zal daarop aanbevelingen doen en het rapport voorleggen aan het Brussels Parlement. In de tussentijd zal er geen individuele opvolging meer gebeuren voor klachten rond de lage-emissiezone, klinkt het.

Boete van 350 euro

Het Brussels gewest telt sinds 2018 een lage-emissiezone waarbij de meest vervuilende voertuigen geleidelijk aan geweerd worden uit de stad. Sinds begin 2022 mogen dieselvoertuigen met euronorm 4 en lager niet meer rijden in Brussel. Wie dat wel nog probeert, riskeert een boete van 350 euro.

Vanaf 2025 komen daar ook de dieselvoertuigen met euronorm 5 en benzinevoertuigen met euronorm 2 en lager bij. Bedoeling is dat vanaf 2035 enkel elektrische voertuigen toegelaten worden. Of Brussel daar klaar voor is, onderzochten we eerder dit jaar in BIG CITY.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , LEZ , lage-emissiezone , luchtkwaliteit , ombudsdienst , Catherine de Bruecker

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni