Schaarbeeks burgercollectief hekelt dropzones deelsteps: 'Autogebruiker krijgt voorrang'

DVDE
07/02/2024

Het burgercollectief 1030/0 uit Schaarbeek vindt dat de Brusselse gemeente te veel dropzones voor deelsteps installeert op voetpaden. In totaal zijn er in Schaarbeek 185 dropzones, de meeste daarvan bevinden zich op het voetpad of op fietsparkeerplaatsen. "De voetganger wordt benadeeld en moet inboeten op ruimte, terwijl er niets verandert voor autogebruikers", klinkt het. Het collectief zal woensdagmiddag actievoeren voor het gemeentehuis.

In het verleden zorgden 'strooisteps', steps die overal op straat rondslingeren, voor heel wat problemen en hinder in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Door de dropzones zijn de steps nu beter georganiseerd, omdat je ze enkel nog kan parkeren op specifieke plekken. De gemeente Schaarbeek heeft 185 van die zones gecreëerd. "Dat is goed", zegt Wiet Vandaele van het collectief 1030/0, "maar de gemeente heeft hier een enorme kans gemist op het vlak van verkeersveiligheid door de dropzones niet in te richten op autoparkeerplaatsen."

Schaarbeeks Schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) spreekt dat tegen. "De markeringen op het voetpad kunnen sneller gebeuren dan op autoparkeerplaatsen", reageert ze bij BRUZZ. "Maar toch zijn er ook 39 parkeerplaatsen getransformeerd in dropzones, en zullen er bovendien ook enkele halve parkeerplaatsen omgevormd worden."

Dat de gemeente de autogebruiker voorrang geeft, ontkent Byttebier. "Je moet ook oplossingen blijven hebben voor mensen die autorijden en hun voertuig reglementair moeten parkeren", zegt ze. Byttebier wijst er bovendien op dat wie problemen opmerkt aan de dropzones, dat kan melden via mail of per telefoon.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , dropzones deelsteps , deelstep , zwakke weggebruiker , voetpad

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni