| Met Dutch Reach wordt het portier geopend met de hand die het verst van het portier verwijderd is.

Brussels parlement: 'Dutch reach opnemen in de rijopleiding'

© BRUZZ
10/02/2024

Het Brussels parlement heeft unaniem een resolutie goedgekeurd met de vraag om de 'Dutch Reach' in de Brusselse rijopleiding op te nemen. De autogebruiker leert daarbij om het portier te openen met de hand die het verst ervan verwijderd is. Het is een techniek om conflicten tussen fietsers en geparkeerde auto's te vermijden.

In het verkeersreglement is het al verboden om het portier van een stilstaande wagen te openen zonder te kijken omdat dit andere weggebruikers in gevaar kan brengen, een fenomeen dat ook wel ‘dooring’ wordt genoemd. In de praktijk veroorzaakt het niet weinig de val van een fietser, klinkt het in de resolutie.

Vijftien procent van de fietsongevallen in Brussel zou via 'dooring' veroorzaakt worden, zo blijkt uit een studie van Brussel Mobiliteit en het Vias Institute uit 2018. In bijna een derde van de gevallen bevond de fietser zich op dat moment zelfs op een fietspad of fietssuggestiestrook.

Sinds enkele jaren promoten fietsverenigingen de methode van de 'Nederlandse greep' of 'Dutch reach' om dit type ongeval te voorkomen. Het is een manier om van binnenuit het portier te openen met de hand die het verst van het portier verwijderd is. In Nederland wordt het al lang systematisch aangeleerd in de rijopleiding.

"Dit zorgt voor een beweging van het lichaam waarbij het hoofd en het bovenlijf automatisch wat meer draaien. Door deze beweging heeft de passagier die uit zijn voertuig wil stappen een beter zicht op de mogelijke gevaren die van de zijkanten of van achter het voertuig kunnen komen", klinkt het in de resolutie.

De 'Dutch Reach' moet daarom opgenomen worden in de rijopleidingen, aldus de indieners Jonathan de Patoul (DéFI), Arnaud Verstraete (Groen), Ibrahim Dönmez (PS), Ingrid Parmentier (Ecolo), Carla Dejonghe (Open VLD) en Fouad Ahidar (Team Fouad Ahidar).

De resolutie werd vrijdag unaniem in het Brussels parlement goedgekeurd. Minister van mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) kan er nu mee aan de slag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Politiek , Mobiliteit , dutch reach , nederlandse greep , fietsongevallen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni