Analyse

Nieuwe bereikstudie: U leest BRUZZ en u bent niet alleen

Sofie Beynaerts
© BRUZZ
11/05/2022

| BRUZZ radio, met op de foto Gailor Kiaku, telt elke maand 101.500 unieke luisteraars.

Misschien is het feestgedruis u ontgaan, maar BRUZZ bestaat ondertussen zes jaar. In 2016 begon BRUZZ als nieuw en overkoepelend mediamerk van alle Vlaams-Brusselse media en ondertussen heeft u ons gevonden. Dat blijkt uit een recente bereikstudie. De cijfers voor de website, televisie, radio, sociale media én magazine schoten omhoog. Vier vragen over vijf media.

1. Ik gruw van de muziek op BRUZZ radio en toch bereikt die elke maand 101.500 unieke luisteraars binnen Brussel en de Rand. Hoe kan dat?

Dat hebben we voor een deel te danken aan de coronacrisis, zo blijkt. Alle radiostations deden het de afgelopen maanden uitzonderlijk goed. “Radio bood troost en de actualiteit was er het snelst voorhanden,” zegt Sasha Van der Speeten, muzieksamensteller bij BRUZZ. Ook waren we sterk aanwezig in de stad in die periode, met acties als Wake up Brussels en live-uitzendingen op verschillende locaties in de stad.

Maar er is meer. “Er is geen enkele andere radio zoals BRUZZ: wij nemen echt de klank van de stad over,” zegt Van der Speeten. “Als je kijkt naar de manier waarop thema's als discriminatie, racisme en gendergelijkheid complexloos worden aangebracht op onze radio, is het niet zo gek dat er een stijging is in het aantal luisteraars, vooral bij het jongere publiek. Daarnaast zijn wij erg bezig met de hiphopcultuur, alle zijtakken én de geschiedenis ervan. Het jonge publiek is echt mee met die stroming, dus bij BRUZZ blijven ze niet op hun honger zitten.”

2. BRUZZ heeft het altijd over vijf media. Waarom tel ik er maar vier?

BRUZZ beschouwt Facebook, Instagram, Twitter en YouTube, de sociale media dus, als een apart mediakanaal, naast het magazine, tv, radio en de website. Steeds meer mensen kennen ons daarvan: 107.300 unieke bezoekers alleen al in Brussel en de Rand.
“De communicatie op sociale media is al lang geen eenrichtingsverkeer meer,” zegt Elfi Thoelen, crossmediale coördinator voor video & digitale content bij BRUZZ. “Zo brengen wij nieuws naar onze lezer, luisteraar en kijker, en komen zij op hun beurt ook terug met nieuws dat wij kunnen uitzoeken. Je merkt ook dat BRUZZ de laatste jaren een go-to-platform geworden is. Als er iets in Brussel gebeurt, is de reflex om onze media te raadplegen.” Daarnaast brengen de Vlaams-Brusselse media niet enkel actualiteit, maar hebben we ook oog voor wat er te doen is in de stad.

3. Volgens jullie cijfers bereiken jullie elke maand meer dan 350.000 mensen. Zoveel Nederlandstaligen zijn er toch niet?

Dit onderzoek gebeurde in Brussel én in de Rand. Hoewel BRUZZ voornamelijk in het Nederlands schrijft, bereiken we ook anderstaligen. Die laatste groep was in de enquête zelfs groter dan de Nederlandstalige respondenten. In totaal bereikt BRUZZ 157.000 Nederlandstaligen én 195.000 anderstaligen in Brussel en de Rand. “We hebben een beperkt aanbod Franstalige en Engelstalige artikels, maar veel anderstaligen lezen ook onze Nederlandstalige artikels,” zegt hoofdredacteur Kristof Pitteurs. “Zo krijgen die mensen toch een genuanceerder beeld van Brussel, dan het beeld dat je soms krijgt als je onze Franstalige mediacollega's leest.”

4. Wat betekenen die cijfers voor jullie?

Het bewijst vooral dat jij ons gevonden hebt, beste lezer, luisteraar en/of kijker. De helft van de mensen die aan deze enquete deelnamen, kent ons ondertussen. Onder de Nederlandstaligen is dat zelfs 81 procent. “BRUZZ is in Brussel een straf verhaal aan het schrijven,” zegt Marc Michils, voorzitter van de raad van bestuur. “De doorgedreven multimediale aanpak en de aanwezigheid op het terrein doen het merk groeien. BRUZZ houdt van Brussel en de Brusselaars houden van BRUZZ. Ik ben trots op deze resultaten, als voorzitter én als Brusselaar.”

Wat en hoe werd er gemeten?

De BRUZZ Bereikstudie werd opgezet door het onderzoeksbureau IPSOS via telefonische bevraging van een steekproef van 1.200 respondenten uit Brussel en de Rand rond Brussel. Hierin werden de naambekendheid, het bereik en het gebruikersprofiel van de verschillende mediakanalen van BRUZZ nagegaan. De bevraging liep van 7 februari tot 7 maart 2022 met een enquête van gemiddeld twaalf minuten en kon in het Nederlands, Frans of Engels afgenomen worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Analyse , Vlaams-Brusselse Media , 6 jaar BRUZZ , bereikstudie , journalistiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni