20190329 verkeer mobiliteit auto autos fietser fietsers Sainctelette

| Het nieuwe Brusselse regeerakkoord moet meer plaats geven aan fietsers en voetgangers, zegt Greenpeace.

Milieuorganisaties: ‘Nieuwe Brusselse regering moet uitstootwagens bannen’

SN
© BRUZZ
03/07/2019

“De Brusselse coalitie wil een gezondere stad en neemt klimaatactie serieus? Dan is het nu tijd om concrete maatregelen in het regeerakkoord te schrijven.” Dat zeggen Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Transport & Environment in een open brief aan de onderhandelaars.

De milieu-organisaties bundelen hun eisen in een open brief, die ze woensdagmorgen aan de Brusselse formateurs overhandigden. Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en Transport & Environment vragen concrete acties voor een duurzamere mobiliteit in Brussel, door op termijn alle wagens op fossiele energie te bannen uit de stad.

“Brussel bevindt zich op een sleutelmoment. Als de hoofdstad van de Europese Unie een voortrekkersrol wil spelen op het vlak van duurzame mobiliteit, dan moeten er nu ambitieuze maatregelen in het regeerakkoord terechtkomen,” zegt woordvoerder Joeri Thijs van Greenpeace.

Zoethoudertje

En de nood is hoog, betogen de milieu-organisaties in hun brief. De Brusselse lucht is vervuild, wat gezondheidsproblemen voor de burgers oplevert en mogelijk boetes van de EU. Grote verantwoordelijke is het wegverkeer, dat een derde van het fijnstof en bijna 70 procent van de stikstofoxide uitstoot in het gewest, zo staat er te lezen.

"In Europa zijn het vooral de steden die milieumaatregelen nemen. Brussel kan net als Parijs of Madrid een voortrekkersrol spelen"

Joeri Thijs, woordvoerder Greenpeace

“De lage-emissiezone (LEZ) is een stap in de goede richting, maar nu worden enkel de oude modellen verboden. Dat is niet genoeg, eerder een zoethoudertje voor de bezorgde burgers,” zegt Thijs. “Om echt effectief te zijn, moeten alle diesel- en benzinewagens geweerd worden uit Brussel.”

Europese hoofdsteden als Parijs en Madrid gaan tussen 2024 en 2030 de uitstootwagens geleidelijk aan verbieden, klinkt het. “De nationale overheden talmen met doortastende acties voor duurzame mobiliteit. Net als andere steden kan Brussel hierin het voortouw nemen.”

'Twintig jaar dode letter'

Naast het bannen van de oude technologie van fossiele wagens, moet ook de rest van het oude mobiliteitsmodel voor de milieuorganisaties op de schop. “We moeten een inhaalbeweging maken qua fietspaden, en die veilig genoeg maken. Hef een stadstol om de autodruk te verminderen, ook van elektrische wagens. Het openbaar vervoer in Brussel is vrij goed, maar kan nog beter,” aldus Thijs.

Daarover bevat het Good Move-plan van het Gewest goede principes, maar de milieu-organisaties vragen om die nu eindelijk in de praktijk om te zetten. “Al sinds eind jaren ’90 wil het Brussels Gewest 20 procent minder auto’s, maar dat blijft dode letter. Deze coalitie wil een gezondere stad en heeft klimaatambitie? Dan is het nu tijd voor concrete hefbomen.”

Mobiliteit in Brussel

Moet de auto uit het Brussels stadsbeeld verdwijnen? Wijkt het algemeen belang voor het lokale belang bij wegwerkzaamheden? En heeft de stad nood aan meer openbaar vervoer 's nachts? tvbrussel gaat naar aanleiding van de verkiezingen in op Mobiliteit in Brussel.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Milieu , Politiek , Mobiliteit , Mobiliteit in Brussel , Luchtkwaliteit , Greenpeace , Bond Beter Leefmilieu , Transport & Environment , Joeri Thijs , formatie , verkeersveiligheid , luchtkwaliteit , diesel , fossiele brandstoffen , benzine , luchtvervuiling

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni