20180809 verkeer file motorfiets motorrijder brommer mobiliteit

| Scooter tussen het verkeer.

Brussel start milieuonderzoek naar uitstoot van bromfietsen

EC
© BRUZZ
22/10/2019

De Brusselse regering wil de uitstoot van scooters, bromfietsen en motoren beter in kaart brengen en start daarom een grootschalig onderzoek naar hun milieu-impact. Over maatregelen zoals een verbod op hun gebruik is nog helemaal geen sprake.

Eerder vandaag hadden de Franstalige kranten La Dernière Heure en La Libre geschreven dat het Gewest "nadenkt" over zo’n verbod op gemotoriseerde tweewielers. De automobiel- en tweewielerfederatie Febiac noemde dat idee "provocerend tegenover weggebruikers".

“Zomaar een verbod invoeren op tweewielers zal de mensen opnieuw de auto injagen, terwijl je daar met veel meer uitstoot zit”, zegt hun tweewielerexpert Stijn Vancuyck aan BRUZZ. Een motorfiets staat minder in de file dan een wagen, zegt Vancuyck. "Dus zit je met kortere ritten en minder uitstoot door start- en stopverkeer." De precieze milieu-impact van bromfietsen en moto’s is evenwel nog niet gekend in Brussel.

Daarom wil Brussel Leefmilieu de luchtvervuiling door zulke tweewielers nu beter in kaart brengen. Een recente studie door de International Council on Clean Transportation (ICCT) in Parijs had namelijk wel sterke luchtvervuiling aangetoond: een gemotoriseerde bromfiets zou er tot tien keer meer CO uitstoten en tot vijf keer meer stikstofoxide dan een benzinewagen.

Voorbarig

Volgens Febiac heeft die studie de foute normen gebruikt. “Ze baseerden zich op de uitstoot van automotoren, dus hebben ze enkel de zeer vervuilende tweewielers gemeten, zoals moto's die hard optrekken of erg snel rijden”, zegt Vancuyck. “Ons pleidooi is dat de Brusselse studie juist moet zijn. En dat wat de uitkomst ook is, dat we moeten kunnen blijven profiteren van de voertuigen met de laagste emissies.”

Bij Brussel Leefmilieu noemen ze de verklaringen van Febiac voorbarig. “Er valt nog niks te zeggen over een mogelijk verbod, want we kennen de impact nog niet”, zegt woordvoerder Romuald Arbe. De studie naar tweewielers kadert in een reeks van verschillende studies rond de geplande uitstap van diesel- en benzinemotoren in het Gewest. Ook de uitstoot van bussen, auto’s, bestelwagens en vrachtwagens zal worden onderzocht.

“Zolang we niet over analyseresultaten beschikken, is het helemaal voorbarig om een totaalverbod op gemotoriseerde tweewielers aan te kondigen”, aldus Leefmilieu Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , bromfietsen , scooter , elektrische motorfiets , luchtvervuiling , Febiac

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni