Sinds de aanslagen van 22 maart verkoopt fietsdeelsysteem Villo fors meer abonnementen. Vooral de dag- en weekabonnementen zitten in de lift, dat zijn er nu 2.600 per week. In een normale week zijn dat er slechts 900.

Sinds 22 maart verwelkomde Villo heel wat nieuwe gebruikers. De verkoop van abonnementen stijgt fors. In een normale week worden er 75 jaarabonnementen verkocht, sinds de aanslagen zijn dat er al 200. Ook de dag- en weekabonnementen zitten in de lift: de verkoop steeg van 900 naar 2.600.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kondigde die cijfers woensdag aan in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement. De stijging is veel groter dan de normale stijging in de lente. Door het mooie weer worden er dan altijd wat meer abonnementen verkocht.

Metrosluiting
Het gaat hier wellicht om mensen die bang waren om het openbaar vervoer te gebruiken na de aanslag in metrostation Maalbeek. Ook de gedeeltelijke sluiting van de metro en de beperkte openingsuren hebben mensen naar Villo gedreven. Vorig jaar daalde de verkoop van dag- en weekabonnementen nog.

De toename van het aantal abonnees zet het systeem wel onder druk, vreest minister Smet. Meer mensen betekent meer ritten, en dus ook een grotere kans op volle of lege stations. Mogelijk heeft het automatische verdeelsysteem van Villo nog niet kunnen inspelen op de veranderingen.

MIVB
De aanslagen hebben niet alleen een effect op Villo. De MIVB zag het aantal gebruikers van de metro scherp dalen in de nasleep van 22 maart. In juni is het aantal metrogebruikers wel opnieuw normaal, er zijn er ongeveer even veel als in juni 2015, meldt de MIVB.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni