© Facebook (Leo Not Happy)

Een leeg blikje frisdrank gaat viraal op Facebook. De reden? Het werd uit een autoraam gegooid, en opgepikt door iemand die van het verzamelen van zwerfvuil zijn missie heeft gemaakt. Nu wil hij de foto zo vaak mogelijk delen, om de vervuiler duidelijk te maken dat Brussel er genoeg van heeft. Met succes, de post werd op amper twee dagen tijd ruim 12.000 keer gedeeld.

"Op drie april gooide je vanuit een dikke witte Duitse auto een blikje op straat", begint de post. "Ik begin spontaan te applaudisseren en roep 'bravo'. Jij stopt en zegt me: 'Raap het op als het je niet bevalt, vuil stuk stront.' Wist jij veel dat het dat is wat ik doe. In 2016 haalde ik met Leo Not Happy 3 ton afval op in Brussel."

Aan het woord is Adel Saebi, oprichter van Leo Not Happy, een collectief dat tegen zwerfvuil strijdt. "Mijn wens is om deze post zo wijd mogelijk te verspreiden in Brussel", schrijft hij, "om je te tonen dat we met veel zijn die je asociaal gedrag vernederend vinden: voor de planeet maar vooral voor jezelf."

De post heeft zijn effect niet gemist. Op twee dagen tijd deelden 12.000 mensen de post. "Dit is een openbaring", zegt Saebi aan BRUZZ. "De mensen hebben er blijkbaar echt genoeg van." De post heeft ook een effect op een eerder geplande schoonmaakactie in het centrum van Brussel, op 22 april. "Al zeventig extra mensen hebben zich via mail ingeschreven."

Voor de mensen die vervuilers willen maar niet altijd durven aanspreken, heeft hij nog een tip. "Raap het vuilnis op, maar zodanig dat ze het zien. Ook al zullen ze misschien raar of niet reageren, het beeld zal hen wel bijblijven. Maar", lacht hij "als je 1.90 meter bent en 100 kilo weegt, mag je hen gerust rechtstreeks tot de orde roepen."

Lees hier het originele Facebookbericht.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni