Actieplan visit.brussels: naar 10 miljoen overnachtingen tegen 2020

© Belga
17/01/2017

Na twee moeilijke jaren, onder meer door de terreurdreiging, wil visit.brussels het aantal bezoekers in Brussel weer verhogen. Tegen 2020 wil het de symbolische kaap van 10 miljoen overnachtingen ronden. Om dat te halen wil het zich ook op internationaal vlak profileren. Dat blijkt uit het 190 pagina's dikke actieplan dat visit.brussels dinsdag heeft voorgesteld.

In 2017 wil visit.brussels in eerste instantie terug naar het niveau van 2014, toen het aantal overnachtingen 7 miljoen bedroeg. Maar naast het verblijfstoerisme moet ook het dagtoerisme opnieuw omhoog. Want in 2016 trokken de musea en attracties 40 procent minder bezoekers dan in 2015.

Om de toeristen en zakenmensen opnieuw aan te trekken werden enkele specifieke maatregelen genomen. Sinds begin januari is er de integratie van de Brusselse opdrachten van Wallonië-Brussel Toerisme. Dat is gekoppeld aan een hoger budget, een overname van 22 personeelsleden en de volledige bevoegdheid van promotie voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zowel in België als in het buitenland.

Een gevolg hiervan is de oprichting van "Fairs", een afdeling die de Brusselse aanwezigheid verzekert op binnen- en buitenlandse beurzen. De promotie van de evenementen in Brussel wordt voortaan opgedeeld in 2 seizoenen: Winter en Zomer. Te beginnen met Bright Brusssels Winter en het bijbehorende lichtfestival rond de kleine ring van 2 tot 5 februari 2017. Vanaf april 2017 zal ook het themajaar rond diversiteit onder de noemer mixity.brussels ingezet worden, met onder meer een grote hiphop-expo in BOZAR.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni