© MIVB

Afzwakking wet maakt hybride bussen mogelijk

© Belga
25/11/2016

De plenaire vergadering van het Brussels Parlement heeft vrijdag meerderheid tegen oppositie het licht op groen gezet heeft voor de wijziging van de milieuwetgeving om de aankoop door de MIVB van hybride dieselbussen. De huidige wetgeving verbiedt de aankoop van bussen die op diesel rijden.

De vorige meerderheid (met groenen) legde wettelijk vast dat de MIVB geen bussen meer mocht aankopen die op diesel rijden. De Brusselse regering had daarop een "oproep voor interesse van de markt" uitgeschreven om 235 elektrische bussen te bestellen voor de MIVB tegen 2018.

Maar in mei liet minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) weten dat "de markt die vraag niet positief kon beantwoorden binnen de voorwaarden opgelegd door de regering". Daarop legde de meerderheid een voorstel van ordonnantie neer om de aankoop van hybride dieselbussen mogelijk te maken.

De oppositie haalde alles uit de kast om de stemming van het voorstel van resolutie tegen te houden. De meerderheid had de tekst nog voor het zomerreces willen goedgekeurd hebben in de plenaire zitting, maar de vraag om een advies van de Raad van State dwarsboomde die plannen.

Hannelore Goeman (SP.A) verdedigde de ordonnantie door erop te wijzen dat de MIVB tegen 2019 235 nieuwe bussen nodig heeft, onder meer om de vervuilende dieselbussen te vervangen. De markt bleek echter niet klaar om dat met elektrische bussen te doen.

Volgens haar is hybride vandaag de best mogelijke technologie in afwachting van mature elektrische technologie. Ze verwierp de suggestie van de groenen om te kiezen voor bussen op gas: "Gas blijft een oude technologie waarbij fossiele brandstoffen worden verbrand en dus vervuiling vrijkomt".

Voor Annemie Maes (Groen) is de beslissing van de meerderheid "hypocriet, schizofreen en een enorme stap achteruit". De regeringspartijen zijn volgens haar niet ambitieus en blijven vastzitten in een oude logica. Dat de markt niet klaar was voor elektrische bussen had vooral te maken met de wijze waarop de regering en de MIVB de aanbesteding hadden opgesteld, aldus nog Maes.

Liesbet Dhaene (N-VA) stelde dat de problematiek een globaal beeld van het milieubeleid van de Brusselse regering geeft. Dat beleid is totaal inconsequent, heeft geen globale visie en moet 'in het plaatje passen', wat duidelijk niet het geval was voor de vergroening van de MIVB-vloot.

Tenslotte worden slechts onder Europese druk efficiënte maatregelen genomen. Arnaud Pinxteren (Ecolo) betreurde dat de deze legislatuur, zonder groenen in de regering, de gezondheid op de tweede plaats komt. Hij verwees net als Dhaene naar de toename van aandoeningen aan de luchtwegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni