Taxiprotest tegen Uber

'Angstklimaat’ en boycots bij verdeelde taxisector

MD
© BRUZZ
29/05/2017

Het taxiplan van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zaait tweedracht in de taxisector. De grote telefooncentrale Taxis Verts wordt geboycot omdat het de plannen van Smet niet afwijst. Ondertussen duiken er ook steeds meer berichten op van taxichauffeurs- en stagiairs die onder druk worden gezet in ‘een klimaat van angst en manipulatie’.

De plannen van minister Smet om de taxisector grondig te hervormen zijn al zeker een maand aanleiding voor heel wat onrust binnen de taxisector. Maar waar de taxisector eerst nog verenigd leek in het verzet, geraakt de sector steeds meer verdeeld.

Zo staat de harde lijn van de organisatie Febet, de Belgische Taxifederatie die voornamelijk de belangen van werkgevers verdedigt en al meermaals opriep tot protest en betogingen, al langer in contrast met de gematigdere toon van GTL, De Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen. Die laatste wil vooral de gesprekken met het kabinet Smet niet al op voorhand laten mislukken en riep eerder al taxichauffeurs op tot kalmte en overleg.

‘Serieuze bedenkingen bij de strategie’
Ook binnen de telefooncentrales in Brussel, die klanten verbinden met taxichauffeurs, is ondertussen een duidelijke tweespalt ontstaan. Taxis Verts werd uitgesloten van het Gemeenschappelijk Front omdat de centrale niet meeging in het protest tegen het Taxiplan van Smet, ook al ontkent Taxis Verts zelf het plan te steunen.

“We hebben tot nu toe gezwegen in de media omdat we het Gemeenschappelijk Front wilden laten spreken. Ook al hebben we serieuze bedenkingen bij de strategie die daar gevolgd wordt, dat hebben we nooit verborgen. Maar onze keuze om niet te communiceren wordt blijkbaar geïnterpreteerd als een onvoorwaardelijke steun aan het Taxiplan”, laat Taxi Verts weten in een communiqué.

Febet richt zelf nieuwe centrale op
Even later riep Febet ook op tot een echte boycot van Taxis Verts. Het wil dat de 1.500 taxichauffeurs die bij Taxis Verts aangesloten zijn hun banden met de centrale doorknippen. Febet organiseert daarvoor zelf de formaliteiten voor de chauffeurs en laat ook weten dat de chauffeurs terechtkunnen bij een nieuwe centrale die ze zelf oprichten. (lees verder onder de afbeelding)

Ook Taxi Bleus, dat zich resoluut tegen het Taxiplan van Smet keert, rekent zich al rijk door de boycot van Taxi Verts. De ‘blauwen’ kwamen eerder al in opspraak omdat ze een chauffeur die zich niet tegen het plan wou keren de deur hadden gewezen.

Stagiairs worden onder druk gezet
Maar volgens De Standaard zijn er wel meer gevallen van intimidatie en zelfs bedreigingen binnen het Brusselse taxiwezen. Vertegenwoordigers van de exploitanten gaan overal rond met petities, chauffeurs die niet tekenen zouden worden beledigd en bedreigd.

Ook stagiairs zouden gedwongen worden petities tegen het Taxiplan te ondertekenen. “Wie weigert, zou geen positief stageverslag krijgen en dus ook geen bekwaamheidsattest om aan de slag te gaan”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit, dat instaat voor de opleiding van taxichauffeurs.

Binnen de taxisector wordt dan ook gesproken van een klimaat van angst en manipulatie. Maar dat ontkent Sam Bouchal van Febet. “Het is niet de eerste keer dat rond de taxisector een angstklimaat opgehangen wordt. Ze doen alsof wij maffia zijn. Schandalig”, klinkt het in De Standaard. “Wij zijn tegen de plannen van de Brusselse regering omdat zij meer dan honderd taxibedrijven en duizenden jobs bedreigen.”

Vandaag komen in een hoorzitting in het Brussels Parlement verschillende vertegenwoordigers van de sector spreken over het Taxiplan. Bepaalde taxichauffeurs hadden gevraagd achter gesloten deuren gehoord te worden uit schrik voor represailles, maar daar ging het parlement niet op in.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni