overstapparking Esplanade

Het Brussels Gewest wil 25.000 parkeerplaatsen aan de rand van de stad, op overstapparkings. Maar dat is volgens stadsdenktank Arau een fausse bonne idée, een idee dat goed lijkt maar het niet is. Ze verbeteren het verkeer in de stad niet, en ze zijn veel te duur, zegt Arau. Bovendien: Brusselaars moeten niet betalen voor pendelaars.

Pendelparkings of park and rides worden vaak naar voor geschoven als deel van de oplossing voor de Brusselse mobiliteitsknoop. Daarom stelt het toekomstplan voor Brussel, het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling, 10 locaties voor waar pendelparkings kunnen komen. Die zijn goed voor 25.000 parkeerplaatsen en liggen vlakbij de Ring rond Brussel.

De voorbereidingen voor een aantal parkings lopen al, het gaat dan bijvoorbeeld om die bij metrostation Ceria/Coovi, Parking C, Stalle in Ukkel, en boven de A12 in Laken. De redenering: pendelaars zullen hun auto achterlaten op de parking en gaan dan verder de stad in met het openbaar vervoer. Dat verlaagt de autodruk. Waar alle parkings (tegen 2040) moeten komen zie je op de onderstaande afbeelding (klik om te vergroten).

pendelparkings gpdo

Pervers
Maar die redenering is helemaal fout, zegt Arau in een paper. Pendelparkings hebben heel wat perverse effecten, negatieve en onvoorziene gevolgen. Sommige mensen zullen net sneller voor de auto kiezen doordat er parkings zijn, en dat veroorzaakt extra verkeer richting de stad en op de Ring rond Brussel. Erger: als er ruimte vrijkomt op de weg in de stad, dan wordt die ingenomen door nieuwe auto's, vreest Arau.

Bovendien worden de (kleine) pendelparkings vandaag vooral gebruikt door mensen die er vlakbij wonen en die rond de parking werken. Mensen die van ver komen, parkeren, en dan naar het stadscentrum gaan zijn een kleine minderheid. Brussel moet daarom beter nadenken over de tarieven, de locatie en de capaciteit van de parkings. En parkeerplaatsen op de openbare weg moeten schaarser worden.

Brussel lijkt al rekening te houden met die opmerkingen: de parkings op de planning worden betalend, en het GPDO wil drastisch snoeien in het aantal parkeerplaatsen op de weg.

Rode loper voor de auto
Maar de mobiliteit is niet het enige probleem, overstapparkings hebben ook plaats nodig, die schaars is. De bouw van een parking is bovendien duur, zegt Arau, te duur. 25.000 plaatsen zouden 400 tot 600 miljoen euro kunnen kosten. "Het is ook niet aan de Brusselaars om te betalen voor de infrastructuur voor pendelaars uit Vlaanderen en Wallonië, en zo de rode loper uit te rollen voor hun auto's."

Bouw daarom liever woningen, winkels, en industrie op die beschikbare plaatsen, klinkt het bij de denktank. Zorg ook dat het openbaar vervoer in Brussel alle wijken goed bedient, schrap parkeerplaatsen, en voer een stadstol in. En bouw de overstapparkings liever bij stations buiten Brussel (een idee dat overigens ook in het GPDO staat).

Het openbaar onderzoek over het GPDO loopt nog tot 13 maart.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni