Architectuurwedstrijd voor Kleine Ring tussen Halle- en Ninoofsepoort

FVDE
© BRUZZ
16/05/2017

Er komt een architectuurwedstrijd voor de heraanleg van de Kleine Ring, tussen de Ninoofse-en Hallepoort. Maar de heraanleg moet zeker niet voor 2020 verwacht worden, na deze legislatuur dus. Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) ontkent verder met klem dat er een koehandel met de Stad Brussel is geweest: het regulariseren van het wildparkeren in die zone, in ruil voor fietspaden op de Kleine Ring.

Smet ging op Facebook in discussie met stadsactivist Gerben Van den Abbeele. Die uitte kritiek op de beslissing op de middenberm van de Kleine Ring, tussen de Ninoofse- en Hallepoort, parkeermeters te installeren. Daar stonden al jarenlang een duizendtal auto’s -illegaal- geparkeerd, maar sinds februari is die situatie geregulariseerd. Volgens Van den Abbeele is die beslissing het gevolg van een deal tussen Smet en de schepen van Parkeren in Brussel-Stad, Marion Lemesre (MR): in ruil voor de parkeermeters zou de Stad Brussel meewerken aan het fietspadenplan van Smet op Kleine Ring.

Van den Abbeele sloot zich ook aan bij de opiniestukken op BRUZZ, van Goedele Desmet en Wim Menten en Rien van de Wall: zij pleitten er allemaal voor om dit deel van de Kleine Ring om te vormen tot park of stadsesplanade. En ook ook Desmet zag een deal tussen Gewest en Stad.

Maar Smet legt zich niet zomaar neer bij die kritiek. In een reactie op het bericht van Van den Abbeele ontkent hij met klem dat er sprake is van een koehandel. “De stad heeft gevraagd of wij bezwaar hadden dat er parkeermeters zouden komen, omdat het vandaag ongereglementeerde parkeerplaatsen zijn waar langdurig wordt geparkeerd. Ik heb gezegd dat ik, in afwachting van de heraanleg, daar geen bezwaar tegen heb.”

Grote werven in de omgeving
Want die heraanleg komt er, en dan zullen de parkeerplaatsen ook verdwijnen, zo benadrukt Smet. Alleen zal dat nog niet voor meteen zijn: “Er zal een wedstrijd uitgeschreven worden voor de heraanleg, die niet voor 2020 zal starten.” Smet wil immers eerst wachten tot er enkele grote werven in de omgeving afgerond zijn: de heraanleg van de Ninoofsepoort, de geplande werken aan de Stalingradlaan in het kader van de bouw van het nieuwe metrostation Grondwet, de renovatie van de Hallepoorttunnel en de aanleg van de fietspaden op de Kleine Ring.

“De wedstrijd zal zeker nog in deze legislatuur (dus voor 2019) worden uitgeschreven”, voegt het kabinet-Smet daaraan toe aan BRUZZ. “Maar het is niet meer realistisch om nog voor 2020 met de werken te kunnen starten. We zouden dat zelf ook liever anders zien, maar met de werkzaamheden die er nu al in de omgeving plaatsvinden én met de lange procedures die met zo’n wedstrijd en de heraanleg gepaard gaan, is dat niet mogelijk. Maar we willen die zone zeker heraanleggen: die maakt deel uit van een stadsvernieuwingscontract (een wijkcontract dat meerdere gemeenten bevat, red.), maar over de precieze invulling van dat contract is nog niets beslist.”

'2025 of later'
Van den Abbeele vreest echter dat die heraanleg op de lange baan zal worden geschoven, en dat de parking een definitief karakter krijgt. “Ik vrees dat 2025 of zelfs nog later, voor een werf van deze omvang, veel realistischer is. Tegen dan is iedereen al lang vergeten dat die parkeerplaatsen ‘tijdelijk’ waren en zullen ze, dat geef ik je op een blaadje, de voornaamste hinderpaal vormen voor een duurzame heraanleg met ‘visie’.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni