© audibrussels.com

De Brusselse fabriek van de Duitse luxewagenbouwer Audi bestaat zaterdag precies tien jaar. Op 27 mei 2007 nam Audi de fabriek in Vorst over van Volkswagen. Voor heel wat werknemers is het een herdenking in mineur, want de overname ging gepaard met een zware herstructurering. Van de 5.685 werknemers bij Volkswagen Vorst verlaten er in het kader van de herstructurering 3.270 het bedrijf tussen april en juni 2007.

De eerste steen voor de autofabriek in Vorst werd al op 27 september 1948 gelegd door Pierre D'Ieteren en de fabriek wordt opgericht onder de naam "Anciens Etablissements D'Ieteren Frères". De eerste auto, van het Amerikaanse merk Studebaker, verlaat op 7 april 1949 de productiehal. De fabriek kende wel meer legendarische modellen. Zo werden er meer dan een miljoen Volkswagen Kevers geproduceerd en verschillende modellen van de populaire Golf en Polo.

Begin jaren 2000 groeide de ongerustheid bij de vakbonden over de toekomst van de fabriek en er wordt gevreesd voor een uitdoofscenario, tot Volkswagen-dochter Audi de fabriek overnam in 2007 en herdoopte tot "Audi Brussels N.V./S.A", met een zware herstructurering en veel banenverlies tot gevolg.

SUV
In januari 2016 raakte bekend dat de Brusselse fabriek vanaf 2018 een volledig elektrische SUV mag bouwen, waardoor de fabriek voorlopig toch nog operationeel kan blijven.

Sinds 1949 werden in de autofabriek in Vorst in totaal ruim 7,77 miljoen wagens gebouwd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni