Cambio autodelen Horta

Autodelen en carpoolen in Brussel: een overzicht

AL, FVDE
© BRUZZ
15/09/2016

Alternatieven voor de eigen auto schieten in Brussel als paddenstoelen uit de grond. We zoeken voor jou door de file de wagen: welk systeem gebruik je voor welk traject?

Een overzicht van de bestaande initiatieven die in Brussel actief zijn in het autodelen:

Cambio

  • Het oudste en bekendste autodeelsysteem in Brussel.
  • Geen free-floating, alleen vaste stations: je mag de auto dus niet gelijk waar achterlaten, maar alleen in de stations.
  • Verschillende pakketten: er is de (terugkerende) kost van het abonnement, en de huurprijs, die varieert van 1,55 tot 2 euro per uur. Tussen 23u en 7u rij je gratis. Een dagkaart kost tussen de 17,5 en 23 euro, een weekkaart gaat van 105 tot 140 euro. Per gereden kilometer betaal je ook nog eens tussen de 0,21 en 0,33 euro. De prijzen lopen op als je een wagen uit een hogere klasse neemt. Je kan een gewone auto huren, maar ook bijvoorbeeld een bestelwagen.

Zen Car (2011)

  • Zoals Cambio, maar biedt uitsluitend elektrische voertuigen aan. Ook hier geen free floating.
  • Telt meer dan 2.000 gebruikers, 57 auto’s, 60 oplaadpunten en 31 stations. Je kan gratis parkeren in groene en blauwe parkeerzones en in de Interparkings.
  • Lid worden kost 5 euro. Nadien betaal je 9 euro per uur, 29 euro voor een avond, 69 euro voor een hele dag en 119 euro voor een heel weekend. Met prepaidformules kan je bovendien nog geld besparen.

DriveNow (juli 2016)

  • Initiatief van BMW en Sixt.
  • Het eerste systeem dat gebruik maakte van free floating: de auto’s zijn niet gebonden aan stations, dus je kan ze op een plaats naar keuze achterlaten. De wagens kan je opsporen via een app.
  • Je betaalt eenmalig 29 euro aan inschrijvingskosten. Een rit kost 33 eurocent per minuut, ofwel 19,8 euro per uur (19 eurocent per minuut als je geparkeerd staat. Geparkeerd staan is gratis tussen middernacht en 6u.

Caramigo (2014)

  • Particulieren verhuren hun eigen auto via de website.
  • Inschrijven is gratis. Je moet de auto voor minstens 6 uur huren, omdat eigenaar en chauffeur elkaar telkens moeten ontmoeten om de sleutels uit te wisselen.
  • De prijs verschilt, want de eigenaar van de auto bepaalt hoeveel je betaalt. Gemiddeld genomen betaal je tussen de 30 en de 50 euro om een auto een hele dag te huren. Heel soms vragen eigenaars tot 100 euro voor een dag.

Ubeeqo (juni 2016)

  • Een dochterbedrijf van het Franse Europcar. Je kan niet alleen een auto delen, maar ook een huurwargen of een wagen met chauffeur bestellen.
  • Werkt met vaste stations en een gesloten lus: de wagen moet terug op zijn vertrekpunt worden geplaatst.
  • De prijs hangt af van de auto die je selecteert (via de Ubeeqo app).

Cozycar (mei 2016, voordien Autopia)

  • Mensen delen hun privéwagen met elkaar, en rekenen een prijs per kilometer aan. De bedoeling is om bijvoorbeeld buren bij elkaar te brengen.
  • Telt zo’n 1.000 gebruikers in het Brussels Gewest, verdeeld over ongeveer 80 autodeelgroepen.

Zipcar (september 2016)

  • Onderdeel van de Amerikaanse autoverhuurder Avis Budget. Is actief in 16 van de 19 Brusselse gemeenten, en stelt zo’n 250 Peugeot-wagens ter beschikking.
  • Werkt, net als DriveNow, met free floating: je mag de auto eender waar in de stad achterlaten. Vooral geschikt voor korte verplaatsingen.
  • Het grootste verschil met DriveNow, is dat je de auto ook in de premiumparking van Brussels Airport kan achterlaten.
  • Tot eind oktober is inschrijven gratis, daarna moet je eenmalig 19 euro betalen. Verder betaal je 25 eurocent per minuut dat je de auto huurt.

Drivy (juni 2016)

  • Franse startup, actief in heel België. Meer dan 150 auto's in Brussel.
  • Autoverhuur tussen particulieren: Drivy laat toe een auto van een particulier dichtbij huis te huren of zijn eigen auto te verhuren om kosten te besparen.
  • Inschrijven is gratis, de prijs per rit verschilt: de eigenaar van de auto mag de prijs zelf bepalen. De gemiddelde huurprijs per dag bedraagt 30 euro.

Car2Go: nog niet gelanceerd

  • Initiatief van het Duitse autoconcern Daimler. Ging normaal in oktober van start gaan, maar dat is uitgesteld wegens enkele wettelijke kwesties. Car2Go zou met 300 wagens van start gaan in Brussel.
  • Werkt, net als DriveNow en Zipcar, met free floating.

Verder zijn er nog enkele kleinere initiatieven die niet specifiek op Brussel gericht zijn, zoals het op Gent gebaseerde Dégage (1 auto in Brussel sinds maart 2016) en Tapazz (doorgaans niet meer dan enkele wagens ter beschikking in het Brussels Gewest).

Carpoolen
Er zijn ook verschillende systemen die zich specifiek richten op carpoolen. De bekendste is BlaBlaCar: chauffeur bieden via de website of app ritten aan die ze gaan maken en vragen daar een bepaalde prijs voor. Wie mee wil rijden meldt zich dan aan. Het systeem dient vooral voor langere ritten tussen verschillende steden. Karzoo is een soortgelijk initiatief.

De website Taxistop biedt verschillende diensten aan, afhankelijk van het type verplaatsing: zo is er een Carpool voor dagelijks woon-werkverkeer. Een andere mogelijkheid is Eventpool, dat zich richt op speciale evenementen of concertzalen en festivals.

Dan is er ook nog VAP: Vriendelijk Anders Pendelen. Zij zetten ook in op Carpoolen, maar dan voor korte afstanden in en rond de gemeente of om naar een trein- of busstation te gaan. Telt momenteel drie antennes: in Watermaal-Bosvoorde, Oudergem en aan de ULB in Elsene.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni