Molenbeek 5 BRUZZ 1541
© Kurt Deruyter

Brussel Babylon: 'Het lied en verdriet van de kosmopoliet'

Jasmijn Post
© BRUZZ
05/10/2016

Immigranten uit de hele wereld belanden in Brussel. Maar hoe verzoenen ze de cultuur van hun vaderland met die van hun nieuwe woonplaats? Fotograaf Kurt Deruyter legt die zoektocht vast. “Ze assimileren niet, maar creëren een nieuwe identiteit, waarbij Brussel het uitgangspunt vormt.”

Europese politici discussiëren over het handelsverdrag met de Verenigde Staten, Chinezen kopen land in Afrika en iedereen kent dezelfde Hollywoodsterren. We weten wat globalisering op macroniveau betekent, maar vergeten bijna dat culturen elkaar dagelijks in Brussel tegenkomen.

In de winkels, garages, theehuizen en cafés van Kuregem, Molenbeek en Anderlecht ontmoeten al die werelden elkaar. Pakistanen beginnen een Afrikaanse winkel, Senegalese priesters geven concrete adviezen over het leven in een multi-etnische wijk en in Molenbeekse kapsalons hangen geen posters meer van acteurs uit Beverly Hills 90210, maar van de Guinese voetballer Paul Pogba, die in het Franse elftal speelt.

Het is de kosmopolitische realiteit van de wijken langs het kanaal in Brussel, die we amper kennen. Fotograaf Kurt Deruyter brengt daar verandering in. “Ik wil laten zien dat het belangrijke wijken zijn, al is het leven er niet altijd prettig. Zo leren de mensen die wereld via mijn foto’s kennen en kunnen we het debat stofferen en de angst tegengaan.”

Voor zijn boek Halfway Home ging de Deruyter al als een antropoloog het veld in, om de ‘aankomstwijken’ vast te leggen op beeld, nu zoomt hij verder in op drie aspecten van het leven van immigranten: economie, zingeving en identiteit. Cars, priests en haircuts zijn drie pars-pro-totoconcepten die elk een boek op zich vormen.

Molenbeek 2 BRUZZ 1541
© Kurt Deruyter
Cars gaat over de etnische economie. “In aankomstwijken kunnen mensen kwaliteiten inzetten,” zegt Deruyter. “Daar hebben ze voordelen die elders in onze maatschappij eerder nadelen zijn.” Goed Berbers kunnen spreken, bijvoorbeeld. Of een goede kennis hebben van Oost-Afrika. “Met die kwaliteiten kan je in de rest van België niet veel beginnen, maar wel in Kuregem, omdat daar veel Oost-Afrikanen wonen. Dan kan je een winkel beginnen, want de afzetmarkt is er groot genoeg voor.”

Voor Priests bezocht Deruyter allerlei geloofscentra: van het Anderlechtse Praise Centre tot bij de Senegalese mouriden, een aftakking van het soefisme, in Vorst. “Het viel mij op dat het tijdens preken vaak over heel concrete zaken gaat, Over hoe je moet leven tussen zoveel verschillende religies, of wat de positie van de vrouw is in deze maatschappij.” Vanwege die praktische inslag speelt het geloof in het begin vaak een grote rol. Ook helpt de gemeenschap dikwijls met werk en onderdak. “Dat is verrijkend, maar het kan ook verstikken,” vindt de fotograaf. “Op den duur laten nieuwkomers voor een gedeelte die etnische inspiratie los, en overstijgen ze haar.”

“Met Haircuts laat ik dat proces zien. Hoe mensen zich een nieuwe, stedelijke identiteit aanmeten.” De stad vormt de mensen, maar de mensen geven de stad ook vorm. Die voortdurende wisselwerking kan een leven lang blijven boeien.

Kurt Deruyter
Installatie Baraplein (uitgesteld)
Tentoonstelling Muntpunt 26/10 > 13/11
Bibliotheekproject, Muntpunt + Foodmet (Abattoir) 26/10 >13/11
Meer info op www.halfway-home.org
Crowdfundingcampagne op www.growdfunding.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni