'Brussel toont geen ambitie voor elektrische voertuigen'

YP
© BRUZZ
09/02/2017

In 2016 zijn in België 2.055 elektrische wagens ingeschreven, 342 daarvan in Brussel, 184 in Wallonië en de overige 1.529 in Vlaanderen. "Dat onevenwicht heeft alles te maken met het verschil in fiscale voordelen", zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie.

Wie in Vlaanderen een elektrische wagen aankoopt, kan rekenen op heel wat steun van de overheid in de vorm van een premie van 4.000 euro en enkele fiscale voordelen. Zo hoef je er geen belasting voor inverkeerstelling (BIV) en geen jaarlijkse rijtaksen te betalen.

In Brussel is er van zo'n gunstregime voor groene mobiliteit op dit moment geen sprake. Wie een elektrische wagen aankoopt, betaalt daar 62 euro BIV en 79 euro jaarlijkse rijtaks op. Een premie is er niet.

"We wachten al op een mobiliteitsplan sinds Bruno De Lille (Groen) staatssecretaris voor Mobiliteit was", zegt Kaesemans. "Daaruit kan je intussen alleen maar concluderen dat Brussel geen ambitie heeft om rond elektrische voertuigen te werken."

Laadpalen
Brussel zou echter veel voordeel halen uit het stimuleren van elektrische wagens ten opzichte van brandstofwagens. "Je kan er lokale luchtvervuiling het efficiëntst mee beperken", legt Kaesemans uit. "Bovendien is er in de stad veel start-stop verkeer en doen de mensen eerder korte afstanden, wat een ideaal profiel is voor elektrische wagens."

Naast een gebrek aan fiscale ondersteuning ontbreekt het in Brussel ook aan publieke oplaadpalen. "Veel Brusselaars hebben geen eigen parkeerplek en dat maakt het opladen een stuk lastiger", aldus Kaesemans. "Momenteel voorzien enkel bedrijven en grote ondernemingen zoals bijvoorbeeld Colruyt en een aantal tankstations in deze behoefte."

Achterstand
Nochtans zouden allerlei kleine maatregelen, zoals bijvoorbeeld ook lage parkeertarieven, volgens Kaesemans veel mensen kunnen overhalen om over te stappen naar elektrisch. "Als zoiets in Vlaanderen kan, kan dat in Brussel ook", besluit hij. "Het is hoog tijd om de achterstand in de mobiele sector aan te pakken."

Kathrine Jacobs, woordvoerder van minister voor Leefmilieu en Energie Céline Fremault (cdH) legt uit dat het Brusselse taksregime gebaseerd is op dat van het federale niveau. Er zou wel gewerkt worden aan een Brusselse hervorming die meer zal inzetten op het stimuleren van schone wagens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni