Brusselaar buist het vaakst bij de autokeuring

© BRUZZ
28/09/2016

Brusselse automobilisten zijn wat de autokeuring betreft de slechtste leerlingen in de Belgische klas. Ze melden zich veel vaker te laat aan voor de controle en hun wagens hebben ook vaker technische mankementen.

81 procent van de Waalse én Vlaamse voertuigen kreeg vorig jaar groen licht van de technische controle, meldt La Capitale. 17,4 procent van de Waalse auto's had technische mankementen. Hun eigenaars moesten die laten repareren en zich binnen de twee weken opnieuw bij de technische controle aanmelden. Nog eens anderhalf procent had zodanig zware problemen dat de auto enkel nog naar de garage mocht rijden.

Toch maar proberen
In Brussel is de groep afgekeurde wagens een stuk groter: de autokeuring ontdekte in 2015 bij 24,3 procent van de wagens technische mankementen. Het gaat daarbij niet om grote problemen die de auto meteen van de rijweg houden (1,34 procent), maar vooral kleinere euvels.

"Te veel chauffeurs trekken naar de autokeuring zonder eerst langsgeweest te zijn bij de garage voor reparaties", zegt een woordvoerster van Goca, de federatie van autokeuringen, in de krant. "Ze denken bij zichzelf: wie weet raken we erdoor. En dan worden ze afgekeurd, het gaat ten slotte om de veiligheid."

De remmen, de banden en de ophanging zijn de vaakst voorkomende redenen waarom een wagen wordt afgekeurd. Als iemand een tijdelijke goedkeuring krijgt voor drie maanden, zijn administratieve problemen (met de boordpapieren bijvoorbeeld) de vaakst voorkomende reden.

Brusselaar vaakst te laat
Meer dan een op vier Brusselse chauffeurs (25,94 procent) biedt zich te laat aan voor het periodieke nazicht. In Wallonië is dat maar 18,5 procent, in Vlaanderen zelfs 'maar' 14,8 procent. Een op tien Brusselaars heeft een vertraging tussen de drie en zes maanden, en een even grote groep is meer dan een half jaar te laat.

Laatkomers kunnen geen aanspraak maken op de bonus, die bestaat voor wagens van minder dan zes jaar oud met minder 100.000 kilometer op de teller. Als zij op tijd een groen certificaat hebben behaald, hoeven ze het jaar erop niet langs te komen voor een controle.

In Vlaanderen strijkt 77 procent van de chauffeurs die er recht op hebben, de bonus ook effectief op, in Wallonië is dat 75 procent. In Brussel kan maar 59 procent de bonus op zak steken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni