Brussels Gewest krijgt prijs voor goederenvervoer

© BRUZZ
21/03/2017

Het Brussels Gewest heeft van de Europese Commissie de SUMP-award gekregen voor het strategisch goederenvervoerplan. Het laat daarmee steden als Stockholm en Boedapest achter zich. De jury beloont hiermee vooral de partnerschappen die Brussel Mobiliteit heeft opgezet met de verschillende privé- en overheidsactoren die een rol spelen in het goederenvervoer.

Het Gewestelijk Goederenvervoerplan organiseert het goederenvervoer op Brussels grondgebied. Aan de hand van 36 acties probeert men het goederenvervoer naar en in de hoofdstad te verminderen, en de modal shift - het vervangen van een deel van het vervoer over de weg door vervoer per spoor en per schip - aan te moedigen. Zo werd het nieuwe depot voor het opslaan van het strooizout ingeplant langs het kanaal voor meer vrachtvervoer over water.

Partnerschappen waren essentieel voor de ontwikkeling van oplossingen op maat, zoals de organisatie van leveringen in de handelswijk Louiza. Dit kon slechts tot stand komen dankzij een nauwe samenwerking met de drie gemeenten, MIVB, handelaars en politie. Ook de uitbouw van het stedelijk distributiecentrum Citydepot kwam er dankzij een goede samenwerking.

Vrachtwagens tellen
Heel wat andere lopende initiatieven maken het mogelijk om het goederenvervoer te optimaliseren, bijvoorbeeld het tellen van de geparkeerde vracht- en bestelwagens in Brussel, in samenwerking met het parkeeragentschap Parking.brussels.

Er is ook een partnerschap met de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor het gebruik van de gegevens van de kilometerheffing zoals oorsprong, bestemming, route of het aantal stopplaatsen van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Overlast
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is het goederenvervoer goed voor 10 procent van het verkeer en 30 procent van de overlast en dit zowel met betrekking tot de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast, files en veiligheid. Vandaag rijden dagelijks 16.000 vrachtwagens en 26.000 bestelwagens naar en in het gewest, benadrukt Pascal Smet (SP.A), Brussels minister van Openbare Werken en Mobiliteit.

Al vijf jaar beloont de SUMP-award voor duurzame stedelijke mobiliteitsplanning jaarlijks een lokale of regionale overheid voor een bijzonder aspect van mobiliteitsplanning. Na de multimodaliteit en intermodaliteit in 2015 koos de commissie dit jaar voor het thema integratie van het vrachtvervoer in de mobiliteitsplanning. De overige finalisten van de SUMP-award waren Boedapest en Stockholm.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni