Brusselse primeur: nieuwe app spaart stadsfietser

FVDE
© BRUZZ
28/09/2016

De applicatie Horizontal is gelanceerd in Brussel: de mobiele app voor fietsers laat zien hoe je de zwaarste hellingen vermijdt, en houdt rekening met je eigen fietskwaliteiten en gewicht. Bedenker Kobe Vanhaeren ziet het groots en wil de app over heel de wereld lanceren.

Horizontal ziet eruit als een gewone navigatie-app, maar met één cruciaal verschil. De gebruiker moet een aantal persoonlijke gegevens ingeven, zoals leeftijd, gewicht, lengte, en geslacht: die gegevens geven een basisindicatie van de fysieke conditie. “We koppelen dat aan de fietsinspanning”, legt Vanhaeren uit. “Je moet aangeven of je fietscapaciteiten beginner, advanced of pro zijn.”

Langere route, minder hellingen
Met die gegevens gaat de app aan de slag en krijg je automatisch de beste route voorgeschoteld. “Er is een verschil tussen een beginnend fietser en wie dagelijks fietst. Een beginner zal een weg voorgeschoteld krijgen die misschien wel iets langer duurt, maar die alle zware hellingen wel vermijdt. Een getraind fietser krijgt een route die sneller is, maar ook zwaarder”, klinkt het.

Na verloop van tijd wordt dat profiel automatisch bijgesteld als je de app gebruikt, vervolgt Vanhaeren: “Na een paar maanden krijg je een betere conditie en nodigt de app je uit om een niveau hoger te schakelen, en zo kan je snellere of meer interessante routes tegen komen.

Vanhaeren kreeg het idee toen hij in Lissabon woonde. “Het is echt gegroeid uit een persoonlijke noodzaak. Lissabon is heel moeilijk fietsbaar als je de stad niet kent, vanwege de vele hellingen. Ik ben dus zelf op zoek gegaan naar vlakke routes, en kwam daarna op het idee om dat in een app te gieten.”

De bedenker van de app woont nu zelf in Brussel, en kon het nut van Horizontal zelf al ondervinden. Hij fietst immers zelf elke dag van het Noordstation richting Georges Henri. “Je hebt drie mogelijke routes om hellingen de baas te kunnen, die verschillen qua moeilijkheidsgraad en die dus afhankelijk van persoonlijke capaciteiten en de staat van de benen meer of minder geschikt is. Maar als je die niet kent zou je gewoon de helling aan Kruidtuin opgestuurd worden en leg je veel meer hoogtemeters af.”

Het idee om hoogteverschillen mee te nemen in de navigatie is niet nieuw, maar Horizontal is wel de eerste app die er zijn unique selling point van maakt. “Via Google krijg je ook al de hoogtes te zien, maar daar worden die niet meegenomen in het algoritme”, zegt Vanhaeren. En de app slaat duidelijk aan. “We zijn ermee langs geweest op verschillende beurzen en ideeënwedstrijden. Intussen krijgen we logistieke steun van grote bedrijven als IBM en Microsoft, die software en zware servers ter beschikking stellen.”

European Space Agency
En de ambities van Vanhaeren reiken ver: ook met het European Space Agency werken de bedenkers samen. Naast financiële steun krijgt Horizontal Cities, het bedrijf achter de app, van het ESA toegang tot satellietdata over heel de wereld. “Want de data die we nodig hebben om de app te ontwikkelen in een stad, is niet altijd beschikbaar of is soms heel duur. Met deze data kunnen we verder groeien.”

Horizontal is voorlopig gelanceerd in Brussel en Lissabon. De app is ook klaar voor gebruik in 450 steden over heel de wereld. “Maar eerst willen we zeker zijn dat alles op punt staat door te testen in Brussel en Lissabon. Alle kinderfoutjes moeten eruit”, zegt Vanhaeren.

De app is voorlopig enkel op iPhone verkrijgbaar en is gratis. Vanaf begin 2017 volgt ook een versie voor Android. Nu is Horizontal te vinden in de Apple Store.

In mei kon BRUZZ het prototype van Horizontal al eens uittesten. Bekijk de reportage hieronder.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni