De dozen van Boxify werden speciaal ontworpen om zoveel mogelijk spullen er in kwijt te kunnen. © Boxify

Brusselse start-up Boxify stockeert je overbodige spullen

MD
© BRUZZ
02/08/2016

Waar moet je naartoe met die skispullen in de zomer, of waar bewaar je die kinderkleren die later nog van pas zouden kunnen komen? De gloednieuwe Brusselse start-up Boxify wil een antwoord op die vraag bieden door aan huis dozen te leveren, die dozen veilig te bewaren en ze huis te leveren wanneer ze opnieuw hun nut kunnen bewijzen.

Boxify wil gebruikers helpen om komaf te maken met het gebrek aan opslagruimte in hun woning. Sommige voorwerpen kunnen namelijk gedurende een lange periode onnodig veel plaats innemen, zoals een snowboard of kerstversiering tijdens de zomer, maar ook bijvoorbeeld een extra fiets kan behoorlijk in de weg staan.

Wie bovenstaande situatie herkent, kan vanaf nu terecht bij de nagelnieuwe Brusselse start-up. Boxify levert zelf het gewenste aantal dozen aan huis en komt de dozen ook ophalen wanneer ze gevuld zijn om ze vervolgens op te slaan in een eigen opslagplaats. Wanneer de gebruiker de dozen opnieuw opvraagt, worden ze binnen de 48 uur na aanvraag opnieuw aan huis geleverd.

De standaarddoos van Boxify heeft een volume van 93 liter, kan tot 25 kilogram dragen en werd speciaal ontworpen voor de startup. In zo’n doos kan je bijvoorbeeld 12 paar schoenen of 30 hemden en tien truien kwijt. Om de doos te stockeren betaal je 6,25 euro per maand. Die prijs omvat de levering van de doos, een verzekering tot 300 euro per doos, een beveiligde opslag, online beheer van de goederen en een klantendienst die 7/7 beschikbaar is. Ook objecten die niet in een doos passen kunnen bij Boxify terecht.

'Loyaliteit belonen'
Bezieler van het project is Ilan Kolinsky, een Brusselse ondernemer. “Wie via de traditionele manier goederen wil opslaan, moet al een behoorlijk aantal dozen aankopen, het transport betalen, maar ook de verzekering van de container betalen”, vertelt Kolinsky. “Ik had dus het idee om een systeem uit te werken waarbij mensen zelfs het huis niet moeten verlaten om toch hun goederen met een gerust hart ergens te kunnen opslaan.”

Alles zit in de prijs van 6,25 euro per maand vervat. Enkel wanneer de klant beslist om na een minimumperiode van drie maanden de dozen opnieuw aan huis te laten leveren, betaalt die een som van 29 euro. Per maand dat de doos bij Boxify staat, wordt er echter een euro van dat tarief afgetrokken. "Om de loyaliteit van de klant te belonen”, aldus Kolinsky.

De keuze voor Brussel om zijn start-up te ontrollen, was evident, zegt de oprichter. “Ik ben zelf opgegroeid in de rand van Brussel. Ik studeerde in Brussel, waar ik ook zelf studentenfeestjes organiseerde in bijvoorbeeld de You. Je kan dus wel zeggen dat ik al lang entrepreneur ben.”

Voorlopig is de dienst enkel actief in Brussel en de nabijgelegen dorpen van Vlaams- Brabant en Waals-Brabant, maar Kolinsky hoopt snel zijn diensten te kunnen aanbieden over het hele land. Daarna moeten andere Europese landen voor de bijl, klinkt het ambitieus. Ondertussen richt de start-up zich met speciale tarieven ook tot bedrijven die archieven en paperassen willen opslaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni