© Brussels Airlines

Cargomaatschappij verlaat Brussels Airport door geluidsnormen

© Belga
11/05/2017

De Slovaakse luchtvaartmaatschappij Air Cargo Global heeft Brussels Airport verlaten omwille van de voortdurende onzekerheid over de geluidsnormen en de bijbehorende boetes. Dat hebben verschillende bronnen aan persagentschap Belga bevestigd. "Dit is geen grote cargomaatschappij, maar het signaal mag toch niet onderschat worden", verduidelijkt luchtvaartexpert Luk De Wilde.

De laatste vlucht van Air Cargo Global op de luchthaven van Zaventem zou eerder deze week opgestegen zijn, schrijft Belga. De woordvoerder van Brussels Airport kan die informatie evenwel niet bevestigen aan onze redactie.

De activiteiten zouden verhuizen naar voornamelijk Amsterdam en Praag. De maatschappij haalt de aanhoudende onzekerheid over de geluidsnormen en de mogelijke boetes aan om haar vertrek te verklaren. Air Cargo Global was met twee Boeing 747-vrachtvliegtuigen actief op Brussels Airport.

Plannen voor Belgische vrachtmaatschappij bedreigd
Het dossier kan ook gevolgen hebben voor de plannen van de top van Air Cargo Global om een Belgische vrachtmaatschappij, Global Lift, op te richten. Daarvoor is een licentie aangevraagd, "maar de politieke situatie waarin we onlangs zijn beland, is een bedreiging aan het worden voor de plannen om de maatschappij te lanceren", zo staat in een brief gericht aan verschillende politici die Belga kon inkijken.

"Het is voor ons onaanvaardbaar dat maatschappijen die met 'wide-body'-vliegtuigen van en naar Brussels Airport vliegen, een proces-verbaal en boetes zouden krijgen voor overschrijding van de geluidsnormen, terwijl ze opereren volgens de federale wetgeving en op goedgekeurde routes", klinkt het.

'Belangrijk signaal'
“Air Cargo Global is niet meteen de grootste speler op de luchthaven van Zaventem”, nuanceert luchtvaartspecialist Luk De Wilde de impact van het vertrek. “Bovendien vliegen ze als een van de weinige maatschappijen nog met verouderde Boeing 747’s, de 400-reeks. Dat zijn lawaaierige toestellen, die bovendien vooral ’s nachts en ’s ochtends vliegen, wanneer de strengere geluidsnormen van toepassing zijn.”

Enerzijds is het dus logisch dat de cargomaatschappij boetes riskeert, maar anderzijds mag dit als signaal toch niet onderschat worden, aldus De Wilde. Twee cargomaatschappijen (Saudi Cargo en het Chinese Yangtze River Express, red.) kondigden al aan te zullen vertrekken, nu komt daar een derde bij. En met Asiana en Singapore Airlines Cargo zijn er nog twee cargomaatschappijen die boetes riskeren omdat ze met dezelfde Boeings vliegen.

'Niet meteen dreiging voor passagiersvliegtuigen'
Wat commerciële passagiersvluchten betreft, dreigen er niet meteen maatschappijen te vertrekken, denkt De Wilde. “Zij blijven met hun vluchten overdag grotendeels buiten schot en vliegen vaak al met stillere toestellen. Het zijn vooral de cargovliegtuigen, die ’s nachts en ’s ochtends vliegen en dus met strengere geluidsnormen rekening moeten houden, die getroffen worden."

"De maatschappijen zoals Brussels Airlines, TUI en Ryanair die wel ’s ochtends vroeg vliegen zullen er vooral alles aan doen om de geluidsboetes te omzeilen om hun commerciële activiteiten te beschermen.” Zo blijkt Ryanair zijn piloten op te dragen sneller op te stijgen om zo de geluidsmeters te omzeilen.

Omdat de inning van de boetes rond de geluidsnormen tot twee jaar kan duren, is er wel nog tijd om tot een structurele oplossing te komen in het dossier van de geluidsnormen. In dat dossier diende de Vlaamse regering al twee keer een belangenconflict in.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni