Deliveroo-koeriers protesteren tegen verhuis klantendienst

GR
© BRUZZ
27/07/2017

Maaltijdleverancier Deliveroo gaat zijn klantendienst deels verhuizen naar Madagaskar en dat is niet naar de zin van een heleboel fietskoeriers. Zij zijn bezorgd omdat de dienst de enige link is tussen het bedrijf en de werknemer. Omstreeks 17 uur zal een deel van het personeel verzamelen in Brussel om hun ongerustheid over deze beslissing te laten blijken.

Heel wat van die koeriers kunnen zich niet vinden in de beslissing van Deliveroo om de klantendienst van de onderneming onder te brengen in Madagaskar. De dienst is niet alleen de enige link tussen het bedrijf en de werknemers, maar ook de enige hulplijn voor de leveranciers bij het bezorgen van de maaltijden.

De koeriers vrezen dat de verhuis logistieke problemen met zich zal meebrengen, een bezorgdheid die de Franstalige christelijke vakbond (CNE) deelt. De vakbond vraagt al langer bijkomende ondersteuning voor de bezorgers en zien deze verplaatsing dan ook als een stap achteruit.

‘Beperk het aantal koeriers’
Om het Deliveroo-bestuur te overtuigen de klantendienst in Brussel te houden, komt een deel van het personeel deze namiddag om 17 uur samen op de kruising van de Louizalaan met de Baljuwstraat. Niet alleen de oprichting van een beter communicatiekanaal, maar ook de gebrekkige arbeidsvoorwaarden zijn een reden tot protest.

“Deliveroo betaalt zijn werknemers nu elf euro bruto per uur, ofwel zeven euro bruto per levering. Dat is extreem weinig, zeker omdat het aantal leveringen niet gewaarborgd is en de koeriers zelf moeten opdraaien voor hun telefoonkosten, onderhoud van de fiets, verzekeringskosten en sociale bijdragen," aldus Martin Willems (CNE) in La Libre Belgique.

Om ervoor te zorgen dat de koeriers tijdens hun werkuren zeker zijn van een minimum aantal leveringen, is er volgens Willems maar een oplossing. “De leveranciers moeten beperkt worden zodat er voldoende werk is voor iedereen.”

“Morgen staat er een vergadering op het programma met Deliveroo. Tijdens die ontmoeting zullen wij hen vragen in de toekomst bij te dragen aan de werkgerelateerde kosten van de leveranciers en een loonsverhoging van een euro bruto per uur in overweging te nemen.”

Deliveroo: ‘Veertig procent blijft in Brussel’
De verhuis van een deel van de klantendienst naar Madagaskar is voor Deliveroo juist het bewijs van het geloof in het potentieel van onze hoofdstad. “Omdat Brussel het zo goed doet, zijn we verplicht gebruik te maken van gespecialiseerde externe hulp," zo klinkt het bij Deliveroo. "De aantijgingen gemaakt door de vakbond kloppen niet en stroken niet met de mening van een overgrote meerderheid van onze koeriers."

“Alleen zo kunnen we de continuïteit van onze service blijven verzekeren. Verder is het belangrijk om te benadrukken dat slechts acht van de veertien mensen die werkzaam zijn op onze klantendienst vertrekken. De overige zes werknemers blijven wel degelijk actief in Brussel.”

'Enkel restauranthouders krijgen contact dicht bij huis'
Willems benadrukt op zijn beurt dan weer dat de werknemers die in Brussel worden gehouden enkel verantwoordelijk zijn voor de restauranthouders die het eten bereiden.

"De contactpersonen voor de leveranciers en de klanten worden wel degelijk overgeplaatst naar Madagaskar. Waarom die opdeling wordt gemaakt, is een vraag waar wij graag zo snel mogelijk een antwoord op willen."

Het gaat maaltijdleverdienst Deliveroo voor de wind. Sinds de komst naar Brussel in 2015 kent het bedrijf een steile opmars en laat het grote concurrent UberEats ruim achter zich. Dat is ook te zien in het aantal fietskoeriers dat eind maart de kaap van 1.500 overschreed.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni