Dieselgate doet particulieren massaal de dieselwagens de rug toekeren, dat zegt Joost Caesemans van automobielfederatie Febiac. Ook in Brussel is het aandeel dieselwagens immers flink gedaald, zelfs zonder een groene Belasting op Inverkeersstelling (BIV). Die wordt in Brussel pas volgend jaar ingevoerd.

In Vlaanderen kopen alsmaar minder particulieren een dieselwagen, de zeven eerste maanden van dit jaar maar 22,9 procent. Dat schrijft De Standaard.

In Brussel ligt dat aandeel op 26,5 procent. Iets maar niet veel hoger.

‘Een groene BIV is een extra stimulans, maar ook zonder is er sprake van een trend.’ Oorzaken van die trend zijn volgens Caesemans het kleinere prijsverschil aan de pomp, de alsmaar zuiniger wordende benzinewagen en het feit dat constructeurs bij compacte wagens het dieselaanbod verkleinen of schrappen.

‘Maar ook dieselgate speelt een belangrijke rol’, zegt Caesemans. Daarmee doelt hij op het schandaal rond onder meer Volkswagen, dat sjoemelsoftware installeerde waardoor er tijdens testen minder schadelijke stoffen vrijkwamen.

‘Diesel heeft een slecht imago, er wordt echt op geschoten. De uitstoot van roet en stikstofoxide, mensen zijn daar mee bezig.’

Ook bij leasewagens is er een ontdieseling, maar die verloopt veel trager. Daar rijdt 72,1 procent van de nieuwe wagens nog op diesel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni