Elf Brusselse politici weigeren komst naar Zevende Dag

© Belga
26/02/2017

Elf Brusselse politici hebben geweigerd om het regeringsstandpunt over de geluidshinder rond de luchthaven toe te lichten in de studio van De Zevende Dag, ook als ze Frans mochten praten. Dat zei presentator Tim Pauwels zondag. De honneurs werden dan maar waargenomen door Bert Anciaux (SP.A), Eric Van Rompuy (CD&V) en Bert Wollants (N-VA).

De Kamerleden en Senatoren mochten hun licht laten schijnen over de slaagkansen van bemiddelaar Etienne Schouppe (CD&V). Die riep in de studio van De Zevende Dag op tot redelijkheid. "De pistes boven Brussel hebben vandaag 15 procent van de opstijgende en landende vluchten. Is men niet bezig de zaken zodanig op te blazen om kabaal te kunnen maken?", zei hij.

Schouppe vraagt zich af waarom de mensen op de as Brussel-Leuven, die 80 procent van de landingen en 12 procent van de opstijgende toestellen opvangt, niet in dezelfde mate klagen als de Brusselse politici.

Bert Anciaux (SP.A), voormalig minister van Mobiliteit, opperde dat Vlaanderen misschien even strenge geluidsnormen moet invoeren als Brussel. "De geluidsnormen dateren uit 1999, de vliegtuigen zijn sindsdien steeds stiller geworden (...) Misschien moeten wij als politici ook eens oor hebben naar het feit dat lawaaierige vluchten niet meer op hun plaats zijn? De eisen die we stellen aan andere vormen van mobiliteit hebben we nooit aan de luchtvaart gesteld."

Bert Wollants (N-VA) wees erop dat een vliegtuig gemiddeld 25 tot 30 jaar in dienst is. "Ga je de luchtvaartmaatschappijen naar ergens anders sturen of heb je een overgangstermijn nodig, die redelijk is, zodat ze zich kunnen aanpassen?", vroeg hij. Eric Van Rompuy (CD&V) stelde het nog krachtiger: "Als je de normen van Brussel op Vlaanderen toepast, kan je de luchthaven sluiten", zei hij.

Volgens de CD&V'er zijn er evenwel mogelijkheden om tot een akkoord te komen. "Het spreidingsplan van Etienne Schouppe is in 2008 door alle partijen goedgekeurd. Toenmalig staatssecretaris Melchior Wathelet heeft een fout gemaakt door dat te hertekenen en vliegtuigen te sturen boven een aantal gemeenten die vroeger geen last hadden. Dat is uitgespeeld in de verkiezingen."

Als er opnieuw van de basis uit 2008 wordt vertrokken is volgens Van Rompuy een compromis mogelijk. Voor Wollants moet de lagekost daarbij zeker in Brussel blijven. Van Anciaux mogen de vroege Ryanair-vluchten verdwijnen van de nationale luchthaven.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni