© Kim Verthé

Vorig jaar werden in Brussel 380 Villo-fietsen gestolen, gemiddeld meer dan een per dag dus. Dat is het hoogste aantal sinds 2011. In 2015 waren er 'slechts' 237 diefstallen. De meeste deelfietsen worden wel teruggevonden.

Het is een opvallende stijging van het aantal diefstallen, met bijna twee derde. De nieuwe cijfers staan in de krant La Capitale. Het is ook een trendbreuk: na een start met opvallend veel gestolen fietsen was het aantal gestolen Villo-fietsen al jaren aan het dalen. Je vindt alle cijfers in de onderstaande grafiek. (Gebruik je muis om de precieze cijfers te bekijken, of tik op de balkjes op een mobiel toestel.)

De ruwe cijfers vertellen niet alles. Er zijn meer Villo-fietsen dan vroeger, want sinds de lancering van het fietsdeelsysteem zijn er heel wat aanbindpalen en stations bijgekomen. De daling van de afgelopen jaren is dus groter dan ze lijkt als je het bekijkt als een percentage van gestolen fietsen op het totale aantal fietsen. Behalve vorig jaar dus.

Een enkele rit
De stijging moet ook in perspectief gezet worden. De meeste vermiste fietsen worden teruggevonden, in 2016 bijna drie kwart. Villo-fietsen zijn immers niet gemakkelijk te camoufleren met hun gele kleur. Het is dus lastig ze te gebruiken voor dagelijkse verplaatsingen. Uitbater JCDecaux vermoedt in La Capitale dus dat mensen ze meestal gebruiken voor een enkele rit en dan achterlaten.

Villo kende in 2016 een lichte groei van het aantal ritten, na een slecht 2015. In 2017 krijgen verschillende stations extra palen, er komen ook meer fietsen in het systeem. Een aantal stations zoals Schuman, Noordstation, Luxemburg en Fernand Cocq kregen al extra aanbindpalen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni