Europawijk: 'Minder parkeerplaatsen en meer autovrije zones'

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
12/09/2017

Stedenbouw, veiligheid en mobiliteit zijn de speerpunten voor het Commissariaat voor Europa en de internationale organisaties (CEIO) voor de Europawijk. “We zetten in op betere mobiliteit, veiligheid en het samenleven van bewoners, EU-ambtenaren en expats. Er zijn al parkeerplaatsen weggehaald,” zegt commissaris Alain Hutchinson.

Het CEIO coördineert en faciliteert onder leiding van Hutchinson de contacten tussen de Brusselse openbare instellingen en de Europese en internationale organisaties in het Brussels Gewest. “Vroeger hebben Brussel en België het stedelijk trauma moeten verwerken van de installatie van de Europawijk,” zo gaf Alain Hutchinson (PS) vrijdag mee op zijn activiteitenoverzicht in de helft van de legislatuur, in aanwezigheid van minister-president Rudi Vervoort (PS). “Maar nu laten we onderzoeken (de externe studie is begonnen, red.) hoe we de wijk ‘leefbaar’ kunnen maken op het vlak van veiligheid en mobiliteit. De veiligheidsperimeter rond Berlaymont (Europese Commissie) en het Europees parlement mag van de wijk zeker geen ‘eilandkamp’ maken, zoals dat rond de Amerikaanse ambassade is gecreëerd.”

Hutchinson: “We moeten nog meer inzetten op de toegankelijkheid van de wijk voor naburige bewoners en op de mogelijkheid tot winkelen. Zeker omdat de Europawijk erg in trek is bij toeristen, wat een economische troef is voor Brussel. Iedereen ervaart echter dat de toegang tot de EU-wijk moeilijk wordt. Zowel vanuit de EU-instellingen en organisaties als vanuit het Brussels Gewest, horen we dat. Maar we werken eraan.”

Tweemaal per jaar houdt het CEIO een contactvergadering over de ‘ingrepen’ voor stedenbouw en mobiliteit. Het aantal parkeerplaatsen is al verminderd en wordt nog verminderd. In de Blijde Inkomststraat en de Kortenberglaan sneuvelen parkeerplaatsen voor de gebouwen van Europese instellingen. Verder zullen parkeerplaatsen verdwijnen in de Stevinstraat, Jozef II-straat en Karel de Grotelaan, en vervangen worden door bloembakken, zegt Hutchinson. “We doen alles om de wijk convivialer te maken. Ook aan het autovrij maken van het Luxemburgplein wordt gewerkt. Het zou makkelijker zijn mocht het plein alleen nog voor taxi’s en bussen toegankelijk blijven.” Soms kunnen drukke en vervuilende verkeersstromen echter niet doorgeknipt worden. Dat is het geval voor de Kortenbergstraat, die nog voor lange tijd via het Schumanplein een verkeersstroom de Wetstraat in moeten kunnen loodsen. De plannen voor de Kortenbergtunnel zijn door krediettekorten uitgesteld.

Een van de dringende zaken voor het CEIO om de mobiliteit te verbeteren, bleek van de Wiertz-straat een voetgangersstraat te maken, omdat hier veel EU-ambtenaren door moeten. Hutchinson wijst erop dat de EU-ambtenaren grotendeels in de stad en de oostkant van het gewest wonen, maar amper het openbaar vervoer nemen – zo is uit onderzoek gebleken. Contradictorisch genoeg klagen de EU-ambtenaren wel over de vervuilde lucht in de Europawijk. Een en ander zal in het kader van de reconstructie van de Wetstraat, met hogere torens met woongelegenheid (door het gewest aanvaard ontwerp van architect Christian de Portzamparc, red.) aangepakt moeten worden. In de Wetstraat komen voetgangerseilanden om de verkeersdrukte te dempen.

Welcome Desk
Volgens Hutchinson heeft de Europawijk een duidelijke meerwaarde voor het BNP van Brussel. “De tewerkstelling vanuit EU-gerelateerde instellingen in Brussel bedraagt nu 17 procent, en weldra 20 procent. Ook blijven EU-ambtenaren meer en meer ‘wonen’ in en om Brussel, ook na hun pensioen. Het worden nieuwe Brusselaars die er een privéleven uitbouwen dat de stad economisch en sociaal ten goede komt.”

Spreken ze dan ook een van de landstalen? “Het CEIO geeft in zijn Welcome Desk alle informatie over taalopleidingen en scholing mee als daarom gevraagd wordt. We kunnen niemand een inburgeringscursus opleggen,” luidt het.
Het onthaal voor expats, Welcome Desk, dat bij Toerisme Brussel werd verzorgd, wordt uitgebreid in de kantoren van de Europese Commissie en bij het Europees parlement. Ook nieuw is dat er bij de Navo een Welcome Desk komt en dat de lesgevers in Europese scholen een infopakket krijgen.

Europa in Brussel

Er wordt wel eens beweerd dat eurocraten in Brussel in hun eigen, private bubbel leven. Maar doet Europa wel genoeg voor Brussel, en vice versa?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Samenleving, Europa in Brussel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni