Fietsers vragen fietssnelweg op GEN-werf: 'Enkel afsluiting nodig'

SDS
© BRUZZ
06/07/2016

Er is geen geld meer voor de toekomstige GEN-lijn tussen Ottignies en Brussel, de werf ligt er verlaten bij. Omdat het asfalt voor onder de toekomstige sporen wel al gestort is, ligt naast de al bestaande sporen een nieuwe, vlakke weg te blinken. Ideaal voor een tijdelijke fietssnelweg, zeggen de Fietsersbond en Gracq. Infrabel dreigt met juridische stappen tegen een blogger die de route al verkend heeft.

De GEN-werf moet een uitbreiding opleveren van de bestaande sporen van de lijn 161 vanuit Ottignies, waarop treinen via onder meer Hoeilaart en Groenendaal in Vlaams-Brabant naar Brussel rijden. Er ligt al asfalt, maar dus nog geen treinsporen. Eindigen doet het stuk van 16 kilometer bij het treinstation van Watermaal.

“Vanaf Ottignies kun je op de asfaltweg vlot doorrijden tot Genval”, zegt Luc Goffinet van de Franstalige fietsersbond Gracq aan BRUZZ. “Vanaf daar moet het stuk tot aan Terhulpen nog geasfalteerd worden (ongeveer 2 kilometer, red.). Maar vanaf Terhulpen zou je nu al in één rechte lijn kunnen doorrijden tot in Watermaal.”

Video
Gracq heeft op haar website een video gepost van een fietser die een stuk van 5 kilometer van de route, tussen Terhulpen en Groenendaal, afrijdt. Zo wil hij laten zien dat deze tijdelijke dienstweg met wat extra veiligheidsmaatregelen perfect zou kunnen worden gebruikt als fietssnelweg.

Goffinet: “Daarvoor is wel een afrastering tussen weg en sporen nodig, en op geregelde afstanden in- en uitgangen voor fietsers. Tussen Terhulpen en Groenendaal kun je er nu bijvoorbeeld nergens uit. Maar op zich zijn dat geen grote ingrepen.” (Lees verder onder de video)

De Waals-Brabantse fietsblogger Lionel Dricot doopte het pad op zijn blog VER, ‘Vélo Express Régional’ (naar analogie met het Franstalige RER, of GEN in het Nederlands, red.) "Deze nieuw aangelegde weg komt nooit dichter dan drie meter van de sporen, en is altijd afgescheiden door een berm en wat beplanting."

Maar infrastructuurbeheerder Infrabel, die de werken uitvoert, is boos over de reclame voor de ongeplande fietssnelweg. “Veiligheid is voor ons het allerbelangrijkste”, zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel aan BRUZZ. “Nu is er geen afscheiding tussen de sporen en de weg, dat is levensgevaarlijk.” Infrabels advocaat heeft aan de blogger een brief gestuurd waarin hem gevraagd wordt de post over de fietsroute weg te halen. “Zo niet zullen wij gerechtelijke stappen ondernemen”, zegt Petit. Wat dat juist betekent, kan hij niet kwijt.

Ook federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is tegen. In Le Soir van donderdag zegt hij dat aan de veiligheid niet te tornen valt. "Een fietser zou gemakkelijk onder een treinstel terecht kunnen komen, door de aanzuigkracht van de passerende trein."

Fiets concurrentieel met auto
“In Vlaanderen worden heel wat fietssnelwegen aangelegd naast spoorlijnen of waterwegen”, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Fietsen zit in de lift in Brussel zelf, maar bij pendelaars blijft het wat ter plaatse trappelen. Dat komt omdat er niet voldoende infrastructuur is, zeker in deze hoek van Brussel.”

Zijn collega Luc Goffinet van Gracq: “Fietssnelwegen en spoorlijnen zijn natuurlijke compagnons. Een vlakke baan die zo veel mogelijk rechtdoor loopt, en maar zelden onderbroken wordt door kruispunten: ideaal voor fietsers."

De Cleen: “Zo krijg je hele snelle verbindingen, waarbij de fiets concurrentieel wordt voor het autoverkeer op afstanden tot 20 of 25 kilometer. Het federale parlement heeft een paar maanden geleden ook een resolutie heeft aangenomen die pleit voor het aanleggen van fietssnelwegen langs spoorlijnen.”

‘Dit is provinciale materie’
De GEN-lijn zou ten vroegste in 2024 worden afgewerkt. Tijd genoeg dus voor een tijdelijke fietssnelweg, als de juiste veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen worden en het stuk tussen Genval en Terhulpen geasfalteerd wordt. Goffinet van Gracq: “Infrabel heeft zelf het geld niet om een afrastering aan te brengen, en verwijst ons door naar de provincies of gewesten. Omdat deze lijn door de drie gewesten passeert, moeten we dus gaan praten met alle gewesten, en de provincies Vlaams- en Waals-Brabant."

“In Vlaanderen waren fietssnelwegen altijd provinciale materie”, klinkt het bij Infrabel. “Zij moeten niet alleen de investering doen, maar ook de verantwoordelijkheid op zich nemen. Een rastering tussen fietspad en treinsporen is een noodzakelijke voorwaarde, maar daarnaast duiken er ook andere problemen op als wij een werf gaan openstellen. Denk maar aan kabeldieven of vandalen.”

Op de kaart is de route van de lijn Ottignies-Brussel aangeduid:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni