Screen.brussels, het ondersteuningsplatform voor de audiovisuele sector, heeft sinds zijn lancering in 2016 met 3 miljoen euro aan investeringen 28,8 miljoen euro aan uitgaven gecreëerd in het Brussels Gewest. Een jaar na het ontstaan van het platform werd de balans opgemaakt.

Elke euro die het gewest investeerde, bracht 9,6 euro op aan audiovisuele uitgaven. Het gewest investeerde drie miljoen euro in 26 projecten met meer dan 800 Brusselse professionals.

In 2017 zal het screen.brussels fund opnieuw over 3 miljoen euro beschikken en zich voornamelijk richten op het aantrekken van buitenlandse projecten. "De bedoeling is om de producenten van Brusselse content te helpen buitenlandse coproducenten te vinden en om omgekeerd de buitenlandse coproducenten de weg naar Brussel te doen vinden", aldus Cécile Jodogne, Brussels staatssecretaris voor Buitenlandse handel.

In totaal werden er in 2016 1.029 draaidagen gerealiseerd in Brussel, goed voor elke dag drie opnames van films, reclamefilmpjes en series. De hoofdstad was het afgelopen jaar ook het decor voor 27 langspeelfilms waaronder The Danish Girl, De Premier of Dode Hoek. Daarnaast is er ook nog screen.brussels business, dat in 2016 drie bedrijven financierde voor een totaalbedrag van 350.000 euro, en screen.brussels cluster, dat 150 leden uit de audiovisuele sector verenigt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni