Het Overlegcomité heeft maandag na een uurtje onderhandelingen vastgesteld dat er geen consensus is over het dossier over de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) kondigde aan dat hij in de komende uren overleg zal hebben met zijn gewestcollega's. Volgens Bourgeois is het weinig waarschijnlijk dat er in de komende uren nog een akkoord gevonden wordt. Hij wil een nieuw belangenconflict indienen.

De Vlaamse regering drong er op de vergadering bij de Brusselse regering op aan om de boetes wegens overtredingen van de geluidsnormen op te schorten en een nieuwe dialoog op te starten, zo zei Geert Bourgeois bij het verlaten van de Lambermont, de ambtswoning van de federale premier.

Maar de Brusselse regering wilde daar niet op ingaan. "We hebben een jaar geleden aangekondigd dat de strenge geluidsnormen vanaf 1 januari zouden worden toegepast", argumenteerde Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH). Zowel Bourgeois als Fremault wezen naar de federale regering, die bevoegd is voor het bepalen van de vliegroutes.

'Federale regering niet bevoegd'
Maar minister Bellot zei de autonomie van de gewesten te respecteren. "Als twee gewesten een conflict hebben over de geluidsnormen, heeft de federale regering hierin geen bevoegdheid." Toch stelde hij dat hij de standpunten zal proberen te verzoenen. Hij zal in de komende uren contacten hebben met zijn gewestcollega's, kondigde hij aan.

Bellot pleitte voor een structurele, duurzame oplossing. "Het gaat in dit dossier niet enkel over de geluidhinder, maar ook over de vliegroutes, de wetgeving en de uren waarbinnen gevlogen mag worden", lichtte hij nog toe. Hij wees er ook op dat ook de luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven een verantwoordelijkheid hebben in dit dossier. Voor hem kan er enkel met overleg een oplossing gevonden worden. "De vluchten moeten toch ergens naartoe gaan".

Céline Fremault stelde na afloop van het Overlegcomité vast dat het overleg mislukt is. "Ik ben bevoegd over de geluidsnormen in het Brussels gewest", benadrukte ze. Ze herhaalde ook het voorstel dat de Brusselse regering donderdag lanceerde: een opschorting van de boetes in ruil voor het schrappen van de Kanaalroute en van de bocht naar links tussen 6 en 7 uur 's morgens, en het strikt toepassen van de windnormen.

Belangenconflict
Fremault merkte ook op dat de Vlaamse regering tijdens de vergadering geen nieuw belangenconflict heeft ingeroepen. Ze bleef er overigens bij dat er geen tweemaal een belangenconflict over dezelfde wetgeving kan worden ingeroepen. Maar Geert Bourgeois betwist dat. "Ons belangenconflict is ontvankelijk. Er is overigens een nieuw element: de geluidsnormen worden toegepast", klonk het.

Voor Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) is er geen reden om een nieuw belangenconflict in te roepen aangezien het activeren van de nultolerantie op de geluidsnormen "niet vanaf woensdagmorgen tot chaos zal leiden. De inbreukprocedure en de boetes zullen weken in beslag nemen. Intussen kan er nog nog onderhandeld worden", stelde hij.

De Vlaamse minister-president bevestigde dat hij geen nieuw belangenconflict had ingeroepen tijdens de vergadering. Maar hij voegde er meteen aan toe dat dit in de komende uren wel zal gebeuren. Bourgeois gelooft immers niet dat er in de komende uren een akkoord kan komen tussen de verschillende regering. "Vorige week is er pas voor het eerst overlegd tussen de kabinetten over het dossier en zondag zijn de minister voor het eerst bijeengekomen", betreurde hij.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni