Geluidsmeters in Brussel: hier staan ze, zo werken ze

PD, YP
© BRUZZ
22/02/2017
Ook in:
en nl

Aan de hand van 16 geluidsmeters verspreid over Brussel meet men of vliegtuigen de geluidsnormen respecteren. De analyse van de meting wijst uit of vliegtuigmaatschappijen overtredingen begaan die beboet kunnen worden. Het Gewest int nu twee maanden geen boetes, maar de metingen gaan wel gewoon voort.

In totaal staan er in Brussel 9 vaste geluidsmeters en zijn er 7 mobiele en 2 half-mobiele meetstations. Ze staan strategisch verspreid over de hele stad, al komt hun plaatsing overeen met de kanaalroute en de 'grote bocht naar links'.

Daarnaast zijn ze verdeeld tussen de drie geluidszones die gehanteerd worden. In zone twee gelden de minst strenge geluidsnormen, omdat dat gebied het dichtst bij de luchthaven ligt. Daar mag men overdag niet boven de 100 dB(A) gaan en 's nachts niet boven 90 dB(A). Zone nul is het strengst omdat het gaat om het centrum van de stad. Daar geldt overdag een limiet van 80 dB(A) en 's nachts 70 dB(A). Zone 1 zit daartussen in: overdag ligt de limiet op 90 dB(A) en 's nachts op 80 dB(A).

Door het belangenconflict zullen vliegtuigmaatschappijen de komende twee maanden geen boetes moeten betalen op overtredingen. Omdat de geluidsmetingen volledig geautomatiseerd zijn, blijven die in tussentijd gewoon doorlopen. In totaal doen de toestellen samen metingen van zo'n 220.000 vluchten per jaar.

'Parasietgeluiden'
"Het duurt een maand voor we de metingen ontvangen en de analyse daarvan duurt nog eens een maand", legt Benoit Willocx van het Brussels Instituut voor Leefmilieu uit. De meeting neemt alle geluiden in de omgeving op, dus ook spelende kinderen, kerkklokken of werken in de omgeving. Die "parasietgeluiden" moeten eerst weggefilterd worden om tot analyse te kunnen overgaan.

"Eenmaal we de geluiden van vliegtuigen hebben geïsoleerd, vergelijken we die met hun radarsporen", gaat hij verder. "Zo weten we precies welk vliegtuig van welke luchtvaartmaatschappij overtredingen op de geluidsnorm begaat."

Belangenconflict
Daarna ontvangt zowel de luchtvaarmaatschappij als de procureur daarvan een proces-verbaal. "De procureur beslist daarna of de maatschappij een administratieve boete moet betalen", verklaart Jean-Bernard Cuvelier, adviseur van het kabinet-Leefmilieu van Céline Fremault (cdH), "maar door het belangenconflict gaat men momenteel niet over tot die laatste stap."

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: BRUZZ 24, Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni