© Maarten Coosemans - BRUZZ

Gemeenten en MIVB komen niet onder lage-emissiezone uit

LBU
© BRUZZ
07/10/2017

Als de lage-emissiezone wordt ingesteld, begin volgend jaar, dan zullen ook het wagenpark van de 19 gemeenten en dat van de MIVB zich aan de nieuwe regels moeten houden. Concreet moeten tegen 2020 180 voertuigen van de gemeenten worden vervangen. Bij de openbaarvervoermaatschappij gaat het om een honderdtal bussen in 2019.

Op 1 januari 2018 wordt het Brussels gewest een lage-emissiezone, waardoor oude en vervuilende voertuigen het gewest niet meer in mogen. Overtreders mogen zich aan hoge boetes verwachten die tot wel 350 euro kunnen oplopen. Om bepaalde groepen van voertuigen, zoals ziekenwagens en brandweerwagens bijvoorbeeld, niet plots met problemen op te zadelen door de maatregelen, werden er enkele uitzonderingsregels opgesteld. Deze categorieën krijgen dus meer tijd om alles in orde te brengen.

Op vraag van Brussels parlementslid en schepen van Openbare Werken in Vorst Marc Loewenstein (Défi) blijkt nu dat die uitzonderingsregels niet gelden voor de gemeentelijke wagenparken. Dat schrijft La Libre zaterdag. Volgens minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) gaat het immers maar om een beperkt aantal wagens in de eerste jaren. Zo zouden er in 2018 amper 7 voertuigen en in 2019 47 wagens niet langer mogen uitrijden.

In totaal zou het tegen 2020 over 180 voertuigen gaan in het hele gewest, oftewel 17 percent van het gemeentelijke wagenpark. Maar met een natuurlijk jaarlijks vervangpercentage van de gemeentes tussen de zes en tien procent zouden deze wagens vervangen kunnen worden zonder een extra budgettaire inspanning, oordeelt de minister.

Hybride bussen
Ook voor de MIVB zal de lage-emissiezone gevolgen hebben. Ze heeft momenteel immers nog een honderdtal bussen in haar wagenpark dat niet meer zal mogen rijden vanaf januari 2019. Om dit op te vangen heeft de maatschappij een bestelling van 235 hybride bussen geplaatst, zo schrijft La Capitale zaterdag. Hiermee kan de MIVB dus niet alleen de bussen vervangen, maar ook haar netwerk verder uitbreiden.

Daar stopt het evenwel niet, want het Gewest wil het openbaar vervoer in de hoofdstad de komende jaren nog verder vergroenen. Daarom zal de MIVB vanaf volgend jaar 5 verschillende volledig elektrische bussen testen op haar netwerk. Uiterlijk tegen 2030 moet het hele busnet groen zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni