neyt_HQ
Interview

Ghelamco-topman: ‘Bonte moet rapport maar eens goed lezen’

RVE
© BRUZZ
17/01/2017

“Ik nodig meneer Bonte uit om ons mobiliteitsrapport eens goed te lezen. Dan zal hij zien dat de situatie erop vooruit zal gaan, in plaats van achteruit,” reageert Ghelamco-bestuurder Philip Neyt bij BRUZZ. Vanochtend raakte het nieuws bekend dat na de gemeente Wemmel nu ook de stad Vilvoorde een bezwaarschrift indient tegen het Eurostadion. “Het is raar dat Bonte nu pas wakker wordt.”

Het gaat Bonte vooral om de extra mobiliteitsproblemen die het stadion en de bijbehorende kantoorruimte en horeca zullen opleveren. “Meer geluidsoverlast, meer fijn stof en meer fileleed in een verkeerszone die nu al verzadigd is,” klinkt het bij de Vilvoordse burgemeester.

“Maar dan heeft hij ons mobiliteitsconvenant toch nog niet goed gelezen,” aldus Neyt. Zelf beroept Bonte zich ook op een 700 bladzijden tellend rapport vol bezwaren van onder andere bezorgde buurtbewoners uit het aangrenzende Vilvoordse Koningslo. “Wel, ik zou de twee documenten eens graag naast elkaar leggen.”

‘Gewoon om consequent te zijn’
“Van zodra er een groot project wordt opgestart dat maar in de buurt ligt van de ring, gooit men alles op één hoop. Bonte doet dat dus ook,” zegt de Ghelamco-topman.

“Daarbij heb ik de indruk dat hij gewoon consequent wil zijn: hij heeft zich in het verleden al verzet tegen een aantal kleinere projecten rond zijn gemeente, en dus doet hij dat nu ook maar. Bovendien: Vilvoorde ligt toch relatief ver van het Eurostadion. Als zij bezwaar indienen kan eigenlijk heel Vlaams-Brabant dat doen.”

‘Heb Bonte hier nog niet gezien’
Neyt nodigt Bonte uit tot een gesprek. “Ik heb hem of één van zijn schepenen hier nog nooit gezien. Zoals altijd ben ik bereid tot dialoog. Ook in Grimbergen en Wemmel waren ze bezorgd over mobiliteit en we hebben dat samen besproken.”

“Voor onze studie hebben we samen met experts rekening gehouden met alle mogelijke mobiliteitsproblemen en met bezorgdheden van buurtbewoners. Daarom hebben we er ook zo lang – twee jaar – aan gewerkt. In die zin is het raar dat Bonte nu pas wakker wordt. Hij heeft eigenlijk al veel tijd gehad om zijn bezorgdheden met mij te bespreken.”

‘Situatie verbetert juist’
De bestuurder houdt dan ook vol dat de mobiliteitssituatie er juist op zal verbéteren als het stadion er is. “Tegen het einde van de werken zal de ring 4.500 auto’s per uur kunnen aanleveren. De parkeergarage waar iedereen die de site op wil in terecht kan, is klaar voor 6.000. We zullen ze filezwaarte op de ring dus eerder verlichten dan verzwaren. En dat zelfs in een zeer verkeersintens scenario waarop er verschillende evenementen plaatsvinden in het stadion, de hallen, of neo.”

Ook de kritiek op het extra fijn stof kan Neyt ontkrachten. “Omdat al het verkeer door tunnels met roetfilters gaat is er minder vervuiling op de site. Bovengronds verdwijnen veel van de bestaande wegen en in de plaats komt een park van maar liefst 17 hectare, met veel bomen. Daarnaast wordt er zwaar geïnvesteerd in véél openbaar vervoer en in wandel- en fietsinfrastructuur, om bezoekers en werknemers zo veel mogelijk aan te moedigen de auto te laten staan.”

'Niet gek'
Volgens de directeur is Ghelamco's bezorgdheid over plaatselijke leefbaarheid maar normaal. “Met dit grote en dure project en met de zeer lange erfpacht die we hebben op de grond investeren we bij Ghelamco zwaar in het Eurostadionproject. Als er problemen zijn met mobiliteit en leefbaarheid, zijn dat vooral ónze problemen. En dus proberen we die koste wat het kost te vermijden. We zijn niet gek."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni