Greenpeace: ‘Voor Schauvliege is er nog altijd geen vuiltje aan de lucht’

Godfried Roelant
© BRUZZ
11/09/2017
Ook in:
nl fr

Voor milieuorganisatie Greenpeace is de maat vol. De concentratie stikstofdioxide (NO2) swingt zowel in Vlaamse steden als in de hoofdstad de pan uit. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) kreeg deze ochtend een ingebrekestelling in haar bus. “Het ontbreekt de minister aan politieke moed om een aantal doeltreffende maatregelen te nemen”, aldus Joeri Thijs van Greenpeace.

In de Leopold II-tunnel bereikt de concentratie stikstofdioxide (NO2) tijdens de spitsuren pieken tot 367 (!) microgram per kubieke meter. “Als je weet dat de Europese jaargrenswaarde op 40 microgram per kubieke meter ligt, dan is er duidelijk een probleem”, zo zegt Joeri Thijs van Greenpeace.

Schauvliege ontkent het probleem
De milieuorganisatie heeft bevoegde minister Joke Schauvliege (CD&V) vandaag dan ook gedagvaard, in de hoop dat er snel iets verandert. “Binnen de dertig dagen willen we van de minister een afdoend antwoord krijgen op al onze punten van kritiek”, zo stelt Thijs duidelijk.

“In de eerste plaats willen we dat de officiële waarnemingen worden aangevuld met de resultaten van mobiele metingen. De administratie van Schauvliege is daar voor te vinden, maar voor de minister zelf is er nog altijd geen vuiltje aan de lucht. Dat is natuurlijk nonsens als je onze hoofdstad eens kort onder de loep neemt.”

(Lees verder onder de afbeelding)

[[{"fid":"914232","view_mode":"full","fields":{"format":"full","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"stikstofdioxide, leefmilieu, NO2, luchtvervuiling","field_file_title[und][0][value]":"Stikstofdioxide, metingen, leefmilieu, luchtvervuiling, 2016","field_file_thumbnail[und][0][_weight]":"0","field_file_thumbnail[und][0][fid]":"0","field_file_thumbnail[und][0][display]":"1","field_file_thumbnail[und][1][_weight]":"1","field_file_thumbnail[und][1][fid]":"0","field_file_thumbnail[und][1][display]":"1","field_file_description[und][0][value]":"Zoals te zien op de kaart zijn vooral de grote verkeersassen, met de Brusselse binnenring op kop, de plaatsen waar de concentratie NO2 zeer hoog ligt. © Irceline","field_file_media_source[und]":"","field_file_media_license[und]":"","field_file_media_folder[und]":"_none","field_tags[und]":""},"type":"media","attributes":{"height":"156","width":"220","title":"stikstofdioxide, leefmilieu, NO2, luchtvervuiling","class":"medium media-element file-full"}}]]

Weg met de dieselwagen
Verder wil de milieuorganisatie ook dat het rekeningrijden wordt uitgebreid naar personenwagens. “Het ontbreekt de minister voorlopig aan politieke moed om deze maatregel door te voeren. Nochtans zou dit de concentratie NO2 gevoelig laten dalen”, aldus Thijs.

Ook de dieselwagen moet verdwijnen. “In Parijs, Madrid en andere Europese grootsteden maken ze afspraken om de dieselwagen tegen 2020, ten laatste 2025, uit het straatbeeld te doen verdwijnen.

“Waarom gebeurt dat niet bij ons? Lage emissiezones alleen zijn niet voldoende, want heel wat nieuwe auto’s glippen door de mazen van het net op het vlak van NO2.”

‘Kans op gezondheidsproblemen stijgt per tien microgram’
Een aanvaardbare bovengrens voor de hoeveelheid NO2 in de lucht is er volgens Thijs niet. “Per tien microgram NO2 extra, stijgt bijvoorbeeld de kans op astma bij kinderen met vijftien procent.”

“Stikstofdioxide heeft ook een invloed op het geboortegewicht, verhoogt de kans op longkanker en doet de bloeddruk gevoelig stijgen. Redenen genoeg dus om hier snel iets aan te doen.”

Uitspraak voor Client Earth
Met de dagvaarding voor minister Schauvliege komt er een vervolg op de rechtszaak die Client Earth samen met vijf Brusselaars in september vorig jaar aanspande tegen het Brussels Gewest. Het collectief vroeg toen aan het gerecht om ‘een plan op te stellen tegen de luchtvervuiling dat conform is aan de Europese wetgeving’.

Daarin moesten ook gedetailleerde maatregelen, een tijdsverloop en een impactanalyse aan worden toegevoegd. Een uitspraak in die zaak wordt verwacht in november.

Onderstaande interactieve infografiek toont de jaarconcentraties NO2 (uitgedrukt in µg/m³) gemeten in de Brusselse meetstations in de loop van de periode 2010-2016.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, actua, Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni