Op dit moment is de Elsensesteenweg een kakofonie van schreeuwerige vitrinestickers, gigantische logo’s en foeilelijke gevelornamenten. Dat vindt althans Elsens gemeenteraadslid Audrey Lhoest (ECOLO). Tijd om de reclame-esthetica te harmoniseren. “En daar is geen betere gelegenheid voor dan de aanleg van de Kleine Voetgangerszone.”
'Harmoniseer reclames op vernieuwde Elsensesteenweg’
De vitrinebrede stickers op de Orange- en Base-winkels, of het onooglijke metalen lijnenspel boven de Fnac: het zijn volgens Lhoest maar twee voorbeelden van “de ethetische wanorde die momenteel heerst op de Elsensesteenweg door het totale gebrek aan coördinatie door de gemeente.”
Lhoest vraagt aan Elsens stedenbouwkundig schepen Nahalie Gilson (MR) om er iets aan te doen, samen met de handelaars. “Want op dit moment doet iedereen wat hij wil en doet de gemeente helemaal niets.” Het gemeenteraadslid verwijst naar een shoppingstraat in Maastricht als ultieme voorbeeld voor de vernieuwde Elsensesteenweg, die over een jaar klaar moet zijn.
“We hopen dat dat genoeg tijd is, want ja, we zijn daar mee bezig,” reageert Gilson. Er is wel degelijk een gemeentelijk reclamereglement dat onder andere de grootte van stickers en dergelijke beperkt. “Maar ieder stukje krijgt een ander dossier en het duurt lang om die allemaal aan te pakken.”
Samen met het Gewest lanceerde de gemeente een studie naar de reclame-elementen en naar de overtreders van het gemeentereglement. “Dat zijn er heel wat, en dus wachten we op de resultaten van die studie.” Of die resultaten er op tijd zullen zijn voor een reclamegewijs ‘harmonieuze’ petit pietonnier? “Dat kunnen we alleen maar hopen,” eindigt de schepen.
Lees meer over: Elsene, Samenleving, Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.