Meer geluidshinder voor Schaarbeek en Evere in nasleep 22/3

GR
© BRUZZ
03/05/2017

In tegenstelling tot andere naburige gemeenten, steeg het aantal omwonenden dat vorig jaar last ondervond van Brussels Airport in Schaarbeek en Evere wél. Dat blijkt uit de resultaten van een jaarlijkse studie naar de geluidscontouren rond de luchthaven. Voornaamste oorzaak hiervan is een ander baangebruik als gevolg van de sluiting van de luchthaven na de aanslagen van 22 maart.

Voor het vijfde jaar op rij is het aantal buurtbewoners van Brussels Airport dat ernstige geluidshinder kan ondervinden van opstijgende en landende vliegtuigen onder de 15.000 gebleven. Voor de inwoners van Schaarbeek en Evere gaat die vlieger evenwel niet op.

22 maart
Uit de geluidscontourenstudie blijkt dat dichtbevolkte gemeenten als Evere, Schaarbeek en Grimbergen te kampen hadden met een toename aan geluidshinder. Nochtans lag het totale aantal vliegbewegingen vorig jaar 6,5 procent lager dan in 2015.

Hoe kan de geluidshinder dan stijgen? De stijging is een rechtstreeks gevolg van renovatiewerken in Zaventem na de aanslagen van 22 maart. Door de verbouwingen werd er een atypisch baangebruik gehanteerd waar onder andere Schaarbeek, Evere en Grimbergen de dupe van waren. De inwoners van Zaventem kregen dan weer minder lawaai te verwerken.

Hogere bezettingsgraad
Sinds 2009 blijft de hoeveelheid ‘potentieel sterk gehinderden’ rond Brussels Airport schommelen rond de 15.000 mensen. Opvallend is wel dat het aantal passagiers met een kwart steeg, hoewel het aantal vliegbewegingen status quo bleef.

Dit is te wijten aan een toegenomen bezettingsgraad van de vliegtuigen. In vergelijking met 2000 is het verschil nog een pak groter. Toen waren de helft meer vliegbewegingen nodig voor hetzelfde aantal reizigers.

'Stille vliegtuigen' en minder nachtvluchten
Brussels Airport wil niet alleen de hoeveelheid vliegbewegingen beperken, maar wil er ook voor zorgen dat de toestellen die geluidshinder veroorzaken 'stiller' worden. Zo werkt de luchthaven met een flexibel tarievensysteem dat maatschappijen moet aanzetten vaker gebruik te maken van dergelijke machines.

Tot slot bleef ook 's nachts het aantal vluchten onder zijn toegestane plafond. Sinds 2009 mogen in Zaventem per jaar maximaal 16.000 slots worden toegewezen voor vluchten tussen 23 uur en 6 uur, waarvan hoogstens 5.000 voor opstijgende toestellen.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving, Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni