MIVB pakt probleempunt Charleroisesteenweg aan

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
24/10/2017

Nergens in Brussel worden de trams vaker opgehouden door slecht geparkeerde wagens dan in de Charleroisesteenweg in Sint-Gillis. Om het probleem te verhelpen bereidt de MIVB een vergunningsaanvraag voor om het voetpad te versmallen.

Gemiddeld gebeurt het bijna één keer per dag dat een slecht geparkeerde auto of bestelwagen het tramverkeer hindert. Vaak is de bestuurder in de buurt en kan die zijn voertuig snel verplaatsen, maar soms is de chauffeur urenlang onvindbaar. Trams worden al die tijd opgehouden of moeten omrijden.

Vorig jaar leidde het probleem in totaal tot meer dan zesduizend minuten vertraging. Bijna een derde van die verloren tijd werd veroorzaakt op de Charleroisesteenweg, waar de lijnen 92 en 97 rijden. Ook de nabijgelegen Morisstraat (lijnen 81 en 97) is een zwart punt voor slecht geparkeerde wagens, blijkt uit cijfers van de MIVB.

Het is een probleem van vele jaren al, maar voor de Charleroisesteenweg is nu een oplossing in zicht. De parkeerplaatsen blijven behouden, maar het voetpad zal worden versmald in de buurt van de halte Faider, waar het probleem zich doorgaans voordoet. “We dienen een bouwaanvraag in om het 2,5 meter brede voetpad 30 centimeter smaller te maken,” zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme.

De gewonnen ruimte laat toe de parkeerplaatsen te verbreden. “Zo kunnen ook de bestelwagens en bredere (SUV-)wagens makkelijk parkeren zonder het tramverkeer te hinderen.” Er is nog geen timing voor de werkzaamheden. Eerst is het wachten op de vergunning.

Bestuurders die zich te dicht bij de tramsporen parkeren, riskeren trouwens hoge boetes. Wie het tramverkeer twee uur lang in de war stuurt, moet bijvoorbeeld meer dan 2.500 euro ophoesten. Vorig jaar werden 135 boetes uitgeschreven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni