Mobiel Brussel wil vrachtwagens tellen

Bettina Hubo
© BRUZZ
23/08/2016

Mobiel Brussel wil weten hoeveel vrachtwagens en camionettes er ‘s nachts gestald zijn langs de Brusselse straten. Volgens transportfederatie Febetra is er een groot tekort aan parkeerplek.

Het tekort is zowel een probleem voor vrachtwagenchauffeurs, die geen blijf weten met hun voertuig, als voor de bewoners, die soms overlast ondervinden van lukraak gestalde camions.

Volgens het gewestelijk parkeerbeleidsplan, dat op 1 januari 2014 in werking trad, moeten alle gemeenten parkeerplaatsen voor vrachtwagens reserveren, meer bepaald achttien procent van het aantal kilometer wegen toegankelijk voor vrachtwagens.

Parkeerplan
Voorlopig lijken de gemeenten hier geen prioriteit van te maken. In de nieuwe gemeentelijke parkeerplannen staat er weinig over. Het nieuwe parkeerplan van de gemeente Schaarbeek bijvoorbeeld, meldt dat de densiteit in de wijken zo hoog is dat het niet mogelijk is om parkeerplekken vrij te houden voor vracht- of bestelauto’s. “We willen wel, maar kunnen niet,” zegt schepen van Mobiliteit Denis Grimberghs (CDH).

In Brussel-Stad brachten vele camionneurs vroeger de nacht of het weekend door op de parking voor het Boudewijnstadion, maar dat terrein is inmiddels geprivatiseerd en afgesloten voor de bouw van Neo. “In de toekomst zullen er parkeerplekken voor camions zijn in de geplande ondergrondse parkeergarage op Parking C. Nu staan de vrachtwagens een beetje verspreid, vermoed ik,” zegt schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD). “Op de Romeinsesteenweg, langs de Havenlaan en ook langs de Vilvoordsesteenweg en in Haren. Maar dat zijn gedoogzones, in afwachting dat het gewest eindelijk met een oplossing komt.”

Ideaal is de huidige situatie niet, erkent ze. “Er zijn geen toiletten, er wordt soms gekookt op het voetpad.”

Zij vindt dat het gewest in deze materie aan zet is. “Het kan niet zijn dat een bevoegdheid overgedragen wordt naar het gewest en dat de gemeenten vervolgens opgezadeld worden met de problemen. Het gewest moet een strategisch plan opstellen. Parkeerplek voor camions is een gewestelijke kwestie, of beter nog een transgewestelijke. De meeste vrachtwagens komen via de Ring binnen. Samen met Vlaanderen moet naar een oplossing gezocht worden.”

Mobiel Brussel bereidt intussen een vrachtwagenparkeerplan voor. Maar voor het zover is, wil de dienst eerst de parkeersituatie voor vrachtwagens opnieuw in kaart brengen. Hiertoe wordt eerstdaags een studiebureau aangeduid. “We weten dat een aantal parkeerplekken voor vrachtwagens in Brussel verdwenen is, maar we weten niet waar die vrachtwagens nu staan,” zegt Inge Paemen van Mobiel Brussel. “We weten ook niet of er een tekort is en hoe groot dat is.”

Rij-rusttijden
Het laatste onderzoek dateert van 2005. Toen werden alleen de vrachtwagens geteld, deze keer zullen ook de bestelwagens worden geturfd. “Als je op het gelijkvloers woont, is het heel vervelend als er dagenlang een bestelbus voor je deur staat. Dat neemt licht weg,” zegt Paemen.

Binnenkort zullen onderzoekers dus ‘s nachts alle straten - gewestelijke én gemeentelijke - afgaan om de busjes en vrachtwagens te tellen. Op basis van die studie zal Mobiel Brussel, samen met het Gewestelijke Parkeeragentschap, het vrachtwagenparkeerplan opstellen. Dit zal wellicht niet meer voor dit jaar zijn.

Transportfederatie Febetra hoopt nochtans op een snelle oplossing. “Net zoals in de andere gewesten is er in Brussel te weinig parkeercapaciteit voor vrachtwagens,” zegt directeur Philippe Degraef. “Brussel wil liefst alle vrachtwagens weren, maar tegelijk moeten de winkels bevoorraad worden.”

Het capaciteitstekort bezorgt de chauffeurs problemen, zegt Degraef. “Ze moeten de rij-rusttijden respecteren. Maar soms is dat kiezen tussen de pest en cholera. Stoppen op een pechstrook, of toch doorrijden. In beide gevallen riskeren ze een boete.”

Hij dringt aan op plekken in de stad en minstens één parkeerterrein langs de Ring. “Liefs beveiligd en met faciliteiten als toiletten en douches.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni