Move It Kanal wil brug slaan tussen jongeren en cultuurhuizen

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
02/05/2017

Cultuurhuizen die meer Brusselse jongeren willen aantrekken, moeten hun aanbod beter afstemmen op de tienerleefwereld, en de doelgroep meer betrekken bij hun werking. Het is een van de conclusies uit onderzoek naar cultuurbeleving bij jongeren in de kanaalzone.

Hoe een jonger en meer gekleurd publiek aanspreken? Het is een vraag waar heel wat culturele instellingen mee worstelen in het nochtans zo diverse Brussel. Jongeren uit wijken zoals Kuregem of Oud-Molenbeek vinden maar moeilijk hun weg naar het culturele aanbod. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van de Erasmushogeschool, opleiding sociaal werk.

“De meeste jongeren uit de kanaalzone vinden moeilijk aansluiting bij het geïnstitutionaliseerde cultuuraanbod,” zegt Hanne Stevens, die 55 tieners tussen 12 en 18 jaar ondervroeg over hun cultuurbeleving. “Het gaat dan zowel over deeltijds kunstonderwijs en cursussen, als over theater- en andere cultuurhuizen.”

De onderzoekster ziet verschillende verklaringen. “De jongeren zijn niet goed op de hoogte van het aanbod en weten ook niet meteen waar ze zich kunnen informeren. Daarnaast is het aanbod van de cultuurhuizen vaak te klassiek, te hoogdrempelig.”

Tegelijk blijkt dat de jongeren best wel cultureel actief zijn, zij het op een “informele” manier. “Ze tekenen of zijn bezig met muziek of dans. Alleen of in informele, interdisciplinaire collectieven. Daarbij kunnen ze elkaar ondersteunen: de rappers van een collectief kunnen een clip maken met de dansers en videokunstenaars uit hetzelfde collectief.”

In een volgende fase van het project Move It Kanal, waarvoor de Erasmushogeschool samenwerkt met de vzw Lasso, willen de onderzoekers aan de slag gaan met de conclusies om bruggen te bouwen tussen de jongeren en de gevestigde cultuursector. Die kan bijvoorbeeld meer inzetten op games, digitale media, hiphop of andere culturele en maatschappelijke fenomenen die de jongeren bezighouden. “Voorstellingen die aansluiten bij hun leefwereld, zoals Djihad van Ismaël Saïdi, zijn wel bekend.”

Daarnaast helpt het om de jongeren meer te betrekken, zoals jeugdtheater Bronks doet met de ambassadeurswerking, of de VK via het collectief Freestyle O. Zodra enkele jongeren mee zijn, volgt immers al snel een grotere groep. “Of het nu is via sociale media, of via mond-tot-mondreclame, de jongeren informeren zich vooral via vrienden,” aldus nog Hanne Stevens.

Donderdag komen de eerste onderzoeksresultaten aan bod op een studiedag. Meer info op lasso.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni