N-VA schrijft vlammende open brief aan eentalige Hariche

© BRUZZ
27/06/2017

Fractieleider voor N-VA in het Brussels Parlement Johan Van den Driessche neemt waarnemend burgemeester Faouiza Hariche (PS) zwaar op de korrel in een open brief. Dat Hariche al 20 jaar verkozen is maar geen Nederlands spreekt, kan er bij de N-VA’er niet in. “Heeft u als hoofd van de politie ook al de verschillende diensten verwittigd dat zij u enkel kunnen contacteren indien ze Frans spreken? En welk voorbeeld geeft u aan Brusselse leerlingen?”

Faouzia Hariche (PS) is sinds het ontslag van haar partijgenoot Yvan Mayeur (PS) waarnemend burgemeester van de Stad Brussel, tot Philippe Close in september de sjerp omgordt. Naast haar vele mandaten die ze combineert, is ze ook al sinds 2012 schepen van Onderwijs, Jeugd en het Jonge Kind. Maar Hariche ligt al langer onder vuur omdat ze nog steeds enkel Frans spreekt en het Nederlands dus niet machtig is. N-VA schoot eerder al met scherp op de schepen. Zo noemde de partij haar in het verleden een ‘neokolonialiste’.

Nu Hariche ook waarnemend burgemeester van de Stad Brussel is, vormt dat een nieuwe aanleiding voor N-VA-parlementslid Johan Van den Driessche om Hariche zwaar op de korrel te nemen. Hij doet dat in een open brief gericht aan diezelfde Hariche.

Van den Driessche begint zijn betoog met een eis die hij al herhaaldelijk stelde: de bevoegdheden inzake het Nederlandstalige onderwijs zouden moeten overgedragen worden aan de schepen van Nederlandstalige aangelegenheden. Tot voor kort was dat nog Ans Persoons (SP.A), na haar exit uit het College is dat de enige overgebleven Nederlandstalige schepen Els Ampe (Open VLD).

“U had lang geleden al beloofd om zo snel mogelijk Nederlands te leren. In 2005 om precies te zijn. Maar het is bij een belofte gebleven”, schrijft Van den Driessche. “Meer dan 20 jaar bent u verkozen - daarvan bent u 16 jaar schepen - maar dat volstaat blijkbaar niet om, gezien uw verantwoordelijke en publieke functie in de hoofdstad, de taal te leren van de meerderheid van de bevolking van dit land.”

C-attest
Hariche geeft ook de foute boodschap mee aan de Brusselse leerlingen, aldus Van den Driessche, “wetende dat één van de belangrijkste redenen van de jeugdwerkloosheid in Brussel juist een gebrek aan tweetaligheid is.” Zou u het aanvaarden van uw schooldirecteurs of leerkrachten mochten zij in hun voorbeeldfunctie in die mate tekort schieten? Met mensen als u (ook) aan het stuur van het Franstalig onderwijs hoeft het niet te verbazen dat het Franstalig onderwijs er in dit gewest zo slecht aan toe is”, klinkt het scherp.

In haar hoedanigheid van waarnemend burgemeester brengt de eentaligheid van Hariche ook belangrijke veiligheidsproblemen met zich mee volgens de N-VA’er. “Heeft u al de verschillende diensten verwittigd dat zij u enkel kunnen contacteren indien ze (ook) Frans spreken? We vermijden immers best dat in de toekomst een onderzoekscommissie tot de conclusie moet komen dat een interventie midden in de nacht vertraagd werd omdat u geen tolk kon bereiken”, klinkt het.

Van den Driessche besluit zijn open brief met een evaluatie van Hariche. “U krijgt van mij een C-attest. Meer nog. U mag zelfs niet zittenblijven. Zoek de schuilplaats op van uw cumulcollega Yvan Mayeur en blijf daar verstopt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek