Kanaal uit oevers c Bart Dewaele

Nieuwe oever in kunststof langs zeekanaal Brussel-Schelde

© Belga
22/01/2017

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft zaterdagvoormiddag in Grimbergen het startschot gegeven voor de aanleg van een nieuwe oeververdediging langs het zeekanaal Brussel-Schelde. Opmerkelijk aan die nieuwe oeververdediging is dat ze niet in staal en beton zal gebouwd worden, maar in kunststof. Die glasvezelversterkte damplanken hebben voordelen op het vlak van transport, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid.aal.

"De meest gangbare manier om kanaaloevers te bouwen, bestaat vandaag uit stalen damplanken, in vele gevallen gecombineerd met balken uit gewapend beton", zegt Kevin Polfliet, communicatieverantwoordelijke van Waterwegen en Zeekanaal. "Dat zijn zeer performante bouwmaterialen omdat ze sterk en relatief goedkoop zijn, maar ze hebben ook nadelen. Het zijn zware materialen, waardoor de transportkost oploopt, zijn onderhoudsgevoelig en bij de productie komen grote hoeveelheden van het broeikasgas CO² vrij."

De glasvezelversterkte damplanken die in Grimbergen gebruikt zullen worden voor de bouw van 100 meter nieuwe oeververdediging, en ontwikkeld werden door het Vlaamse aannemersbedrijf Hye, bieden op al die vlakken heel wat voordelen. "Ze roesten niet, wegen maar een kwart van stalen exemplaren en de CO²-uitstoot bij de productie is merkelijk lager", aldus Waterwegen en Zeekanaal.

"Met een boutade: het is alsof we de autosnelwegen niet langer in asfalt maar in kurk zouden aanleggen", zegt minister Weyts. "De potentiële voordelen van deze nieuwe damplanken zijn enorm, zowel economisch als ecologisch. Als Vlaamse regering willen we dit soort innovatieve technieken alle kansen geven. Het vestigt ook de aandacht op onze waterwegen, die hipper zijn dan ooit en als transportroutes heel wat voordelen bieden tegenover het wegtransport."

Het zeekanaal Brussel-Schelde vervult vooral een economische rol, maar is ook van groot belang voor de waterhuishouding in de Zennevallei. Het kanaal vervult een bufferfunctie zodat de vallei van de Zenne, en de stad Brussel in het bijzonder, gespaard blijft van overstromingen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni