Nadat De Lijn al de komst van een trambus tussen de Heizel en Brussels Airport aankondigde, overweegt ook de MIVB haar opties om een trambus te implementeren. “Tot 40 procent meer reizigers per bus kunnen vervoeren zou natuurlijk schitterend zijn, maar er duiken al meteen heel wat obstakels op”, verduidelijkt de MIVB.

"Een trambus is een bus die veel langer is dan een gelede bus en qua carrosserie het uitzicht heeft van een tram”, legt Guy Sablon van vervoersmaatschappij MIVB uit. “Met zo’n trambus kan je tot 40 procent meer mensen vervoeren per bus.” De trambus in kwestie is zo'n 24 meter lang. De langste tram die in Brussel rijdt is de T-4000. Met een lengte van 43 meter kan die 258 passagiers vervoeren.

Tot daar het goede nieuws, want de trambus ook daadwerkelijk implementeren in het Brusselse straatbeeld wordt geen eenvoudige zaak. “Onze bussen moeten al eens langs een foutgeparkeerde wagen of worden soms omgeleid. Dat is nu al, in combinatie met de smalle straatjes van Brussel, geen evidentie met de gewone bussen. Bovendien zouden ook de bushaltes veel breder moeten zijn en dus aangepast moeten worden.”

Ook al worden bepaalde lijnen zo a priori al uitgesloten, toch wil de MIVB de trambus testen. “Stel dat het op een aantal lijnen wel kan, dan zijn we het aan onszelf verplicht om het te testen.”

Of een trambus eventueel een oplossing kan bieden voor lijn 71, de drukste lijn van Brussel? “Het idee van een tramlijn daar werd al begraven, maar wie weet. Dat zal de test moeten uitwijzen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni