© KH

Opnieuw overlast door clandestiene taxi's aan Brussel-Zuid

Sam De Ryck
© BRUZZ
24/10/2016

Aan Brussel-Zuid staan weer veel clandestiene taxi's die goedkope ritten aanbieden naar Parijs. Dat zorgt voor een onveiligheidsgevoel in de wijk, zegt gemeenteraadslid Vincent Henderick (CDH). De taxi's zorgen ook voor overlast door dubbel te parkeren en te toeteren. Maar door de terreurdreiging ontbreekt het de politiezone West aan manschappen om grote controleacties op te zetten.

In 2013 werden ze voor het eerst gesignaleerd aan het grootste treinstation van het land: particulieren die je voor zo'n 25 euro voeren naar Parijs of Keulen. Ze hebben geen taxiverzekering of -licentie en opereren dus volledig in de illegaliteit. In oktober 2014 organiseerden de lokale politie en de inspectiedienst van Financiën een controleactie waarbij tientallen auto's in beslag genomen werden en een vijftiental mensen opgepakt werd. Maar sindsdien wordt er niet meer grootscheeps opgetreden.

Terreurdreiging
Woordvoerster Marie Verbeke zegt aan BRUZZ dat de politiezone Zuid niet over genoeg manschappen beschikt om grote controleacties te houden. "Een paar weken geleden wilden we een operatie doen, maar die is niet kunnen doorgaan. Wij hebben daar op dit moment gewoon niet genoeg volk voor." Of dat met de terreurdreiging te maken heeft? "Ja. We moeten onze manschappen ergens anders inzetten."

Verbeke wijst erop dat de wijkpolitie van Sint-Gillis nog wel optreedt tegen de clandestiene taxi's. "Dat is hun actieterrein, ze zouden zich daar sowieso mee bezig in hun dagelijks werk." Of dat volstaat? "Nee, blijkbaar niet." En in de toekomst zijn er geen acties gepland, zegt ze.

Winstgevend
Volgens gemeenteraadslid in Sint-Gillis Vincent Henderick (CDH) is het zinloos om één actie te doen en de situatie vervolgens te laten betijen. "Je moet zorgen dat iedereen weet: als je met een clandestiene taxi rijdt in de buurt van Brussel-Zuid, bestaat het risico dat je voertuig gecontroleerd wordt. De chauffeurs moeten het gevoel hebben dat het de moeite niet meer is. Want nu is die handel enorm winstgevend: zes klanten die elk 25 à 30 euro betalen, geeft 150 à 180 euro per traject Brussel-Parijs."

Door de clandestiene taxi's ontstaat er een onveiligheidsgevoel in de wijk rond de Engelandstraat, zegt Henderick. "Aangezien die taxi's niet vertrekken met twee mensen erin, zijn ze verplicht om vol te zijn om winst te maken. Er zijn dus veel klanten die tien minuten, een kwartier, een halfuur moeten wachten. Dat zorgt voor een samenscholing en dat zorgt voor een gevoel van onveiligheid."

Gemeenteraad
Henderick gaat in de gemeenteraad vragen wat de politie aan het probleem kan doen. Ook omdat de situatie aan Brussel-Zuid slechte reclame is voor het Gewest. "Dubbelparkeren, herhaaldelijk toeteren, maar ook taxironselaars die mensen aanspreken die het station en de metro verlaten... Dat is niet het beste beeld dat je geeft van Brussel-Zuid, toch de toegangspoort voor alle buitenlandse reizigers die per trein komen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni