Park achter Thurn & Taxis wordt doorgetrokken tot Bockstael

Mathias Declercq
© BRUZZ
12/09/2017

Het park L28, dat het groen aan Thurn & Taxis verbindt met metrostation Pannenhuis, wordt doorgetrokken tot aan het Bockstaelplein. Er komen extra ingangen van het park langs de Bockstaellaan, waar ook een oud kantoorgebouw wordt getransformeerd tot een socio-culturele ruimte en polyvalente sportzaal. Het project is het laatste wapenfeit van het aflopende wijkcontract Bockstael en ex-schepen Ans Persoons (SP.A).

Het park L28 opende in de zomer van 2014 en verbindt sindsdien het park van Thurn & Taxis en de Belgicalaan (metro Belgica) met de Charles Demeerstraat (metro Pannenhuis). Het park van bijna 700 meter lang en 20.000 vierkante meter werd een uniek project en vooral een instant succes bij bewoners, mede dankzij het coöperatieve buurthuis Parckfarm. Het park vormt zo een lange groene verbindingsweg tussen de meer residentiële buurten in Laken en de industriële wijk rond Thurn & Taxis.

Het succesverhaal van het park krijgt nu ook een vervolg. In het kader van het wijkcontract Bockstael was het altijd al de bedoeling om het park verder door te trekken, maar de onderhandelingen met spoorwegmaatschappij NMBS, dat de gronden langs de spoorwegen bezit, verliepen moeizaam. De NMBS vroeg stevige bedragen voor de terreinen die de Stad nodig had om het park verder door te trekken. (lees verder onder de afbeelding)

Fietsramp en speelbos
Met het wijkcontract Bockstael dat nog eind dit jaar afloopt, begon de tijd te dringen om de werken te kunnen bestellen. De Stad is nu toch tot een akkoord gekomen met de NMBS en heeft een geheel aan terreinen gekocht voor 1 miljoen euro, minder dan de helft van de oorspronkelijke vraagprijs van de NMBS, inclusief enkele terreinen waar pocketparkjes zullen gecreëerd worden.

Daardoor kan het park nu doorgetrokken worden van de huidige grens aan metrostation Pannenhuis tot aan het Bockstaelplein, een project dat ongeveer 1,2 miljoen euro zal kosten. Aan Pannenhuis komt een helling voor fietsers die het park in willen rijden, maar ook een speelbos en heel wat speeltuigen voor kinderen. Langs daar zal het park verderlopen langs spoorlijn 50 en de Bockstaellaan.

Polyvalente sportzalen en koer die uitgeeft op het park
Zo komen er ook twee nieuwe ingangen van het park langs de Bockstaellaan, ter hoogte van de nummers 160 en 122. Op dat laatste adres ligt nu een oud kantoorgebouw dat al lang leeg staat. Dat gebouw wordt volledig gerenoveerd: op de bovenverdiepingen komt de dienst Onderwijs van de Stad Brussel te zitten, maar op het gelijkvloers komt een multifunctionele en socio-culturele ruimte, met onder meer een tentoonstellingsruimte, een patio, een bar en een informatiepunt.

Mensen zullen onder het gebouw kunnen doorlopen om zo, via de koer, uit te komen op een hangar die gerenoveerd wordt en waar een spelotheek en een sportcentrum komt met drie polyvalente zalen. Daar komt dan ook de ingang naar het park L28. Het hele project is in handen van het gerenommeerde bureau LOW Architects. (lees verder onder de afbeelding)

Binnen het wijkcontract is bijna drie miljoen euro vrijgemaakt voor de wijkinfrastructuur zoals de sportzalen, de koer en de bar. De Stad Brussel heeft daarboven op nog 5,5 miljoen euro veil om haar dienst Onderwijs in het oorspronkelijke gebouw onder te brengen.

Deadline juni 2020
Uiteindelijk zal het park L28 zo helemaal van Thurn & Taxis tot het pocketparkje Tielemans net naast het Bockstaelplein lopen. Door de smalle doorgang net voor het Bockstaelplein moet daar in de toekomst ook een voetgangersbrug komen, maar dat is een duur project van ongeveer 3,5 miljoen euro dat het federaal investeringsfonds Beliris moet financieren en voorlopig nog op de werktafel van Leefmilieu Brussel ligt.

Het ambitieuze project is het laatste wapenfeit van het aflopende wijkcontract Bockstael en dus ook van ex-schepen Ans Persoons (SP.A). Het is nu aan de nieuwe schepen David Weytsman (MR), die de bevoegdheid Wijkcontracten krijgt, om erop toe te zien dat de deadlines gehaald worden. In principe moeten de werven beginnen in 2018, het hele project moet uiteindelijk af zijn tegen juni 2020.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni