Parkeerbedrijf: 'Klanten kiezen voor andere steden door files'

BVR
© BRUZZ
05/12/2016

Het aantal gebruikers van de parkings in Brussel is de laatste twee jaar met 30 à 40 procent gedaald. Dat zegt Roland Cracco, directeur van Interparking. Daar tegenover staat dat het aantal gebruikers van parkings in de omringende steden toeneemt. Cracco wijst onder meer naar het gebrekkige mobiliteitsbeleid als oorzaak.

De bezettingsgraad van de parkings in Brussel is de afgelopen twee jaar flink gedaald. Roland Cracco spreekt van een daling van 30 à 40 procent.

“Verschillende factoren spelen mee”, zegt Cracco. “Eerst is er het verkeersvrij maken van delen van Brussel. Dan zijn er natuurlijk de aanslagen, niet alleen die van Brussel maar ook die van Parijs, met de lockdown als gevolg. En ten derde heb je de sluiting van sommige belangrijke tunnels.”

Interparking, dat in bijna 350 steden over heel Europa actief is, stelt ook vast dat de bezettingsgraad van parkings in de steden rond Brussel toeneemt.

“In Aalst, in Ninove, in Louvain-la-Neuve. Maar ook de grote steden zoals Namen, Antwerpen en Gent kennen we een toename van het aantal gebruikers. Zelfs in Knokke zien we een stijging.”

Volgens de Unie van de Middenklasse (UCM) wijst dit erop dat klanten hun koopgedrag veranderen, en in plaats van Brussel naar deze andere steden trekken.

Mobiliteitsbeleid
Interparking merkt tegelijk dat steden als Parijs en Nice, waar ook een aanslag was, de situatie veel sneller terug normaliseert.

“Dat de daling zich in Brussel blijft voortzetten, heeft te maken met de gebrekkige mobiliteitspolitiek”, zegt Cracco. “Beleidsmakers moeten minder ideologisch en meer concreet omgaan met mobiliteit. Geen slogans, maar concreet probleem per probleem aanpakken.”

Cracco wijst onder meer naar het Louizaplein, waar het aantal rijstroken van drie naar een ging, met files tot diep in de ondergrondse parkings tot gevolg. BRUZZ kon de afgelopen twee zaterdagen echter vaststellen dat het verkeer vrij vlot de parking aan Louiza uit kon rijden.

“Logisch”, zegt Cracco. “Er waren een derde minder wagens dan op een normale zaterdag. Eén keer vastzitten is genoeg. Mensen komen na zo’n ervaring niet meer terug naar Brussel.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni