Parkeergeleiding: eerst Vijfhoek en Kleine Ring

© Belga
27/09/2016

Het parkeergeleidingssysteem voor de Vijfhoek van Brussel heeft een totaal kostenplaatje van 4 miljoen euro. Dat verklaarde Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet maandag in de bevoegde commissie van het Brussels Parlement in antwoord op een interpellatie van Paul Delva (CD&V), waarbij een rist parlementsleden zich aansloten. De eerste fase van het systeem - de Vijfhoek en de kleine ring - moet nog dit jaar actief zijn. De minister had het eerder over "deze herfst", met de kanttekening dat de herfst tot 20 december duurt.

Naast de statische bewegwijzering naar de parkings komen er dynamische borden die chauffeurs zo snel mogelijk naar een vrije parkeerplaats sturen. Gedaan dus met rondjes rijden op zoek naar een vrije parkeerplaats, stelt Delva.

In een eerste fase wordt het systeem geïnstalleerd in de zone Vijfhoek en Kleine Ring, lichtte Smet toe. In 2017 volgt een uitbreiding naar vijf invalswegen naar Brussel: de Wetstraat, de Louizalaan, de Jamarlaan, de Keizer Karellaan en de Groendreef. De ruwe locaties voor de dynamische borden liggen al vast.

Van zodra de technische plaatsingsfiches klaar zijn, kan de aangeduide leverancier aan de slag. Ook de gesprekken met de parkeerbedrijven zijn afgerond. Louter de handtekeningen moeten nog volgen, gaf Smet aan.

Delva vroeg ook naar de plannen om een elektrisch busje te laten rijden op de lanen, maar minister Smet moest hem teleurstellen. Het project gaat voorlopig niet door omdat "er geen beschikbaar zijn op de markt". "Het stadscentrum moet nochtans voor iedereen toegankelijk blijven. Ook voor mensen die moeilijker te been zijn. Ik verwacht dan ook een valabel alternatief voor het busje," repliceerde Paul Delva.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni